VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Naganský expres „přistál“ v Kunovicích. Jágr z něj (zatím) nevystoupil

REPORTÁŽ / Přejíždím hlavní kunovickou křižovatku a mířím k odbočce k leteckému muzeu. Přede mnou zatáčí doprava tři auta, což určitě není obvyklé. Jenže dnes se na své místo v muzeu stěhuje tzv. naganský expres. Cestou míjím několik pochodujících hloučků, poslední část Velkého přeletu si očividně nechce nechat ujít spousta lidí.

3.3.2018
SDÍLEJ:

Naganský expres se přesunul do Leteckého muzea v Kunovicích. Legendární letoun Tupolev TU 154M před dvaceti lety dopravil domů zlaté hokejisty z olympiády v Naganu.Foto: Deník / Sladký Michal

Přestože dorážím na místo více než půlhodinu před začátkem přesunu legendárního letounu Tupolev TU 154M, který před dvaceti lety dopravil domů zlaté hokejisty z olympiády v Naganu, letadlo už je přichytáno na kraji areálu muzea.

„O půl osmé jsme měli společnou snídani, pak byla porada a hned jsme se pustili do práce. Otočili jsme letoun a přejeli asi 250 metrů po betonové ploše. Letadlo má nové pneumatiky, ložiska namazaná, krásně se rozjelo. Do cíle nám teď zbývá dalších asi dvě stě metrů,“ povídá ředitel muzea a kapitán Velkého přeletu Martin Hrabec. Ještě prozrazuje, že toho moc nenaspal. „Roli určitě sehrála i nervozita. Úplně klidný budu, až bude stát na svém místě.“

Je sobota 3. března 2018, přesně 9.59 a kolos se dává do pohybu.

Všichni zasvěcení děkují mrazivému počasí, které v posledních dnech sevřelo celou republiku. Pokud by totiž byl povrch rozmoklý, mohlo být zle.

„Musela by přijet celá souprava s podvalníkem, na které sem letadlo přijelo z Prahy. Pod ni bychom pokládali panely. Jen udělání panelové cesty přitom někdo odhadoval na půl milionu korun,“ vysvětluje Martin Hrabec, proč byly teploty hluboko bod bodem mrazu tak důležité.

I když organizátoři pustili stovky lidí, kteří se na přesun přišli podívat, až na dosah letadla, během přepravy jsou opatrní. „Běžte dál, vyžeňte je pryč,“ rozdává pokyny jeden z pořadatelů ve svítivě zelené vestě. „Omluvám se, ale jinak to nejde,“ usmívá se.

Lidé jsou ale ukáznění, i díky tomu jde všechno jako na drátkách. Přesně po pětadvaceti minutách letadlo „přistává“ na betonových plochách.

„Vystoupí z něj Jágr? To by bylo překvapení,“ rozesměje lidi kolem sebe jeden z přihlížejících diváků.

Parta nadšenců, kteří se o záchranu bývalého vládního speciálu, s nímž létali i prezidenti Václav Havel a Václav Klaus, zasloužili, se objímá.

Martin Hrabec je zavěšen do šéfa přepravy Martina Ludvíka snad půl minuty. „Ještě to musím rozdýchat, ale je to krásný pocit. Je to tady, dokázali jsme to. Všem, kteří to všechno dělali zdarma a ve svém volném čase, patří velký dík,“ povídá dojatě kapitán přeletu.
Přestože si už několikrát při jednotlivých milnících slibovali, že je oslaví, nikdy k tomu nedošlo. „Vždycky jsme slavili jen prací. Dnes to ale tady v OK-Baru opravdu oslavíme. S otázkou alkoholu jsem se sice vyrovnal před lety, ale dnes, když tady máme to ruské letadlo, tak to asi symbolicky zapiju vodkou,“ pousměje se Martin Hrabec.

Jeden z jeho nejbližších parťáků si pochvaluje, že všechno šlo hladčeji, než čekal. „Vyšlo parádně počasí, nefoukalo, nepadal sníh. Přeprava proběhla naprosto super. Tahač to sám nastrkal až na fundamenty, ani jsme nemuseli využít stavební techniku,“ mne si zmrzlé ruce Martin Ludvík.

Velký přelet, za kterým je od konce roku 2014 asi 6500 hodin práce mnoha nadšenců, končí. I když ještě ne tak docela. V příštích týdnech ještě musí připevnit křídla a dát do kupy interiér letadla. Teprve pak přijde na řadu slavnostní rozsvícení letadla.

„Chtěli bychom sem pozvat všechny, komu tento typ letadla prošel životem. Bylo by krásné sem dostat i slavné olympioniky z Nagana v čele s hokejisty. Přesný termín ještě nevíme, chtěli bychom to ale stihnout během léta,“ říká Martin Hrabec.

Jeho velká slova obdivu míří k řidiči tahače Milanu Rybářovi. „Viking, to je třída. Dovezl to ze Kbel až na toto místo,“ smeká pomyslný klobouk šéf muzea.

Řidič ale o slávu nestojí a před diktafony, mikrofony a kamerami prchá do ústraní. Nevzdávám to ale a na třetí pokus se mi odhadem stodesetikilového chlapa z Mladé Boleslavi daří zlomit.

„Nebyla to dnes rutina, bylo to něco mimořádného, ale je to jen práce jako každá jiná,“ povídá skromně Milan Rybář. „Musíte to brát, že je to normálka. Nijak jsem se tím nezatěžoval, ani diváci mě neznervózňovali,“ dodává.

Převoz více než čtyřicetitunového letadla ho nerozházel. Z jeho dalších slov je jasné, proč. „Přepravujeme i nádrže, které třeba nejsou tak široké, ale váží i 270 a jsou 55 metrů dlouhé,“ prozrazuje řidič a představí mi i svého „miláčka“, který mu s naganským expresem pomáhal – MAN TGX 41.680. „Má 680 koní, hydrodynamický měnič, který zabezpečuje pomalý chod, takže můžete jet po centimetrech a neshoří vám spojka,“ vysvětluje hlavní přednost tahače.

Diváci mezitím obklopují letadlo a fotí si ho ze všech stran. Všude kolem také létají slova uznání.

„Strašně se mi líbí, že to dotáhli až do konce, protože když se něco tak velkého začne, ne vždy se to podaří. Ti chlapi udělali kus práce. Musím říct, že to letadlo ve mně vyvolalo vzpomínky na Nagano, bylo by fajn, kdyby na to slavnostní otevření nějací hokejisté přijeli,“ říká Tomáš Dostalík, který se na slavné letadlo přijel podívat ze Starého Města i se dvěma syny.

Přímo z Kunovic odjíždí na zimní stadion do Uherského Hradiště, kde čeká staršího syna Adama zápas s Břeclaví.

Bylo by krásné, kdyby jednou on, nebo někdo z odchovanců hradišťského hokeje jednou také přiletěl ze zlaté olympiády. Třeba by pak to letadlo také skončilo v Leteckém muzeu – hned vedle naganského expresu.

Autor: Michal Sladký

3.3.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Ostatní odborní pracovníci ve 20 000 Kč

Ostatní pracovníci osobní péče ve zdravotní a sociální oblasti jinde neuvedení sociální pracovník/ce. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vzdělání dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, orientace v práci s lidmi bez přístřeší, schopnost týmové i samostatné práce, práce na PC, dočasně práce v azyl. domě, později v nízkoprahovém denním centru, stravenky, 25 dnů řádné dovolené, příplatky za noční, soboty a neděle, osobní ohod., odměny, nástup dle dohody, kontakt telefonicky (9-16 h) nebo e-mailem.. Pracoviště: Oblastní charita uherské hradiště-azylové bydlení cusanus, Průmyslová, č.p. 1299, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Zdeněk Vávra, +420 734 510 396.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 20 000 Kč

Obsluha lakovacích zařízení na povrchovou úpravu kovů a jiných materiálů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prac. poměr na 1 rok, poté na dobu neurčitou. Lakování metodou mokrého lakování - nástřik zákl. barvy, příprava podkladu vč. tmelení a broušení, stříkání povrchů vzduchovou stříkací pistolí s nároky na jakost povrchu a tloušťku vrstvy barvy, vyučení v oboru lakýrník, malíř nebo natěrač, případné zájemce mimo obor zaučíme, příspěvek na stravování, týden dovolené navíc, kontakt telefon nebo e-mail.. Pracoviště: Mesit galvanica, s.r.o., Sokolovská, č.p. 573, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Miroslav Toman, +420 572 522 522.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 16 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) Řidič, strojník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Řidič sk."C" vozu TATRA 815, obsluha smykového nakladače Bobcat S250, strojnický průkaz, kontakt pouze telefonicky.. Pracoviště: Jaroslav pavelka, Šlerkova, č.p. 1475, 686 04 Kunovice. Informace: Jaroslav Pavelka, +420 605 815 800.

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 90 Kč

Uklízeči výrobních prostor (kromě potravinářské a farmaceutické výroby) a skladů Uklízečka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč, mzda max. 100 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Možnost i zkráceného úvazku, Dohody o provedení práce nebo Dohody o prac. činnosti, úklid administ. budoby a úklid výr. prostor dvoukýblovým vozíkem + mop,ranní směna, jeden víkend v měsíci, úklid probíhá za provozu, kontakt pouze telefon (7-15 h).. Pracoviště: Jaspa s.r.o. - pracoviště sady, Za Olšávkou, č.p. 303, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Eva Andrýsková, +420 720 937 151.


Zkušeného obránce Michala Kadlece (na snímku vpravo) na soustředění ve Velkých Losinách přivítal trenér Slovácka Michal Kordula.

Michal Kadlec: Chci klubu pomoci, o návratu se rozhodne během čtrnácti dnů

Chorvatská fanynka. Fotbalové MS Rusko 2018
12

Krásné ženy z Argentiny, Nigérie a Evropy. Vyberte nejhezčí fanynku skupiny D

První den letošní Holešovské regaty završil koncert Chinaski

Večerní koncert kapely Chinaski v nové sestavě po nedávných personálních změnách byl největším lákadlem pátečního programu Holešovské regaty.

Historicky první jaderná svatba a od císařpána k bolševikům: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 22. června 2018.

Revoluce na Moravě, vzniknou tři skupiny divize

Fotbalová Morava zažije revoluci. Poprvé od reorganizace krajů a úpravě formátu soutěží dospělých z roku 2002 se bude měnit jejich podoba. V ročníku 2019/2020 bude mít MSFL osmnáct účastníků a divize tři skupiny po čtrnácti týmech.

Slovácko s Kadlecem zdolalo v přípravě Sereď

Těsně po návratu z kondičního soustředění se Slovácko představilo fanouškům v prvním přípravném zápase. Soupeřem svěřencům trenéra Korduly byl nováček nejvyšší slovenské soutěže ŠKF Sereď.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT