VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Naganský expres „přistál“ v Kunovicích. Jágr z něj (zatím) nevystoupil

REPORTÁŽ / Přejíždím hlavní kunovickou křižovatku a mířím k odbočce k leteckému muzeu. Přede mnou zatáčí doprava tři auta, což určitě není obvyklé. Jenže dnes se na své místo v muzeu stěhuje tzv. naganský expres. Cestou míjím několik pochodujících hloučků, poslední část Velkého přeletu si očividně nechce nechat ujít spousta lidí.

3.3.2018
SDÍLEJ:

Naganský expres se přesunul do Leteckého muzea v Kunovicích. Legendární letoun Tupolev TU 154M před dvaceti lety dopravil domů zlaté hokejisty z olympiády v Naganu.Foto: Deník / Sladký Michal

Přestože dorážím na místo více než půlhodinu před začátkem přesunu legendárního letounu Tupolev TU 154M, který před dvaceti lety dopravil domů zlaté hokejisty z olympiády v Naganu, letadlo už je přichytáno na kraji areálu muzea.

„O půl osmé jsme měli společnou snídani, pak byla porada a hned jsme se pustili do práce. Otočili jsme letoun a přejeli asi 250 metrů po betonové ploše. Letadlo má nové pneumatiky, ložiska namazaná, krásně se rozjelo. Do cíle nám teď zbývá dalších asi dvě stě metrů,“ povídá ředitel muzea a kapitán Velkého přeletu Martin Hrabec. Ještě prozrazuje, že toho moc nenaspal. „Roli určitě sehrála i nervozita. Úplně klidný budu, až bude stát na svém místě.“

Je sobota 3. března 2018, přesně 9.59 a kolos se dává do pohybu.

Všichni zasvěcení děkují mrazivému počasí, které v posledních dnech sevřelo celou republiku. Pokud by totiž byl povrch rozmoklý, mohlo být zle.

„Musela by přijet celá souprava s podvalníkem, na které sem letadlo přijelo z Prahy. Pod ni bychom pokládali panely. Jen udělání panelové cesty přitom někdo odhadoval na půl milionu korun,“ vysvětluje Martin Hrabec, proč byly teploty hluboko bod bodem mrazu tak důležité.

I když organizátoři pustili stovky lidí, kteří se na přesun přišli podívat, až na dosah letadla, během přepravy jsou opatrní. „Běžte dál, vyžeňte je pryč,“ rozdává pokyny jeden z pořadatelů ve svítivě zelené vestě. „Omluvám se, ale jinak to nejde,“ usmívá se.

Lidé jsou ale ukáznění, i díky tomu jde všechno jako na drátkách. Přesně po pětadvaceti minutách letadlo „přistává“ na betonových plochách.

„Vystoupí z něj Jágr? To by bylo překvapení,“ rozesměje lidi kolem sebe jeden z přihlížejících diváků.

Parta nadšenců, kteří se o záchranu bývalého vládního speciálu, s nímž létali i prezidenti Václav Havel a Václav Klaus, zasloužili, se objímá.

Martin Hrabec je zavěšen do šéfa přepravy Martina Ludvíka snad půl minuty. „Ještě to musím rozdýchat, ale je to krásný pocit. Je to tady, dokázali jsme to. Všem, kteří to všechno dělali zdarma a ve svém volném čase, patří velký dík,“ povídá dojatě kapitán přeletu.
Přestože si už několikrát při jednotlivých milnících slibovali, že je oslaví, nikdy k tomu nedošlo. „Vždycky jsme slavili jen prací. Dnes to ale tady v OK-Baru opravdu oslavíme. S otázkou alkoholu jsem se sice vyrovnal před lety, ale dnes, když tady máme to ruské letadlo, tak to asi symbolicky zapiju vodkou,“ pousměje se Martin Hrabec.

Jeden z jeho nejbližších parťáků si pochvaluje, že všechno šlo hladčeji, než čekal. „Vyšlo parádně počasí, nefoukalo, nepadal sníh. Přeprava proběhla naprosto super. Tahač to sám nastrkal až na fundamenty, ani jsme nemuseli využít stavební techniku,“ mne si zmrzlé ruce Martin Ludvík.

Velký přelet, za kterým je od konce roku 2014 asi 6500 hodin práce mnoha nadšenců, končí. I když ještě ne tak docela. V příštích týdnech ještě musí připevnit křídla a dát do kupy interiér letadla. Teprve pak přijde na řadu slavnostní rozsvícení letadla.

„Chtěli bychom sem pozvat všechny, komu tento typ letadla prošel životem. Bylo by krásné sem dostat i slavné olympioniky z Nagana v čele s hokejisty. Přesný termín ještě nevíme, chtěli bychom to ale stihnout během léta,“ říká Martin Hrabec.

Jeho velká slova obdivu míří k řidiči tahače Milanu Rybářovi. „Viking, to je třída. Dovezl to ze Kbel až na toto místo,“ smeká pomyslný klobouk šéf muzea.

Řidič ale o slávu nestojí a před diktafony, mikrofony a kamerami prchá do ústraní. Nevzdávám to ale a na třetí pokus se mi odhadem stodesetikilového chlapa z Mladé Boleslavi daří zlomit.

„Nebyla to dnes rutina, bylo to něco mimořádného, ale je to jen práce jako každá jiná,“ povídá skromně Milan Rybář. „Musíte to brát, že je to normálka. Nijak jsem se tím nezatěžoval, ani diváci mě neznervózňovali,“ dodává.

Převoz více než čtyřicetitunového letadla ho nerozházel. Z jeho dalších slov je jasné, proč. „Přepravujeme i nádrže, které třeba nejsou tak široké, ale váží i 270 a jsou 55 metrů dlouhé,“ prozrazuje řidič a představí mi i svého „miláčka“, který mu s naganským expresem pomáhal – MAN TGX 41.680. „Má 680 koní, hydrodynamický měnič, který zabezpečuje pomalý chod, takže můžete jet po centimetrech a neshoří vám spojka,“ vysvětluje hlavní přednost tahače.

Diváci mezitím obklopují letadlo a fotí si ho ze všech stran. Všude kolem také létají slova uznání.

„Strašně se mi líbí, že to dotáhli až do konce, protože když se něco tak velkého začne, ne vždy se to podaří. Ti chlapi udělali kus práce. Musím říct, že to letadlo ve mně vyvolalo vzpomínky na Nagano, bylo by fajn, kdyby na to slavnostní otevření nějací hokejisté přijeli,“ říká Tomáš Dostalík, který se na slavné letadlo přijel podívat ze Starého Města i se dvěma syny.

Přímo z Kunovic odjíždí na zimní stadion do Uherského Hradiště, kde čeká staršího syna Adama zápas s Břeclaví.

Bylo by krásné, kdyby jednou on, nebo někdo z odchovanců hradišťského hokeje jednou také přiletěl ze zlaté olympiády. Třeba by pak to letadlo také skončilo v Leteckém muzeu – hned vedle naganského expresu.

Autor: Michal Sladký

3.3.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 12 200 Kč Pracovníci ostrahy, strážní strážný/vrátný. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hledáme ostrahu do výrobního podniku ve Slavkově, okres Uh. Hradiště. Pozice vymezena pro osoby s ČID, PID, OZP, ZTP, OZZ. Nabízíme náborový příspěvek 4 tis. Kč, dlouhodobě stabilní práci, pravidelnou mzdu, služební oděv, ošatné, solidní jednání. Požadujeme trestní bezúhonnost, spolehlivost.. Pracoviště: Moba security s.r.o. - slavkov, 687 64 Horní Němčí. Informace: David Míček, +420 734 765 347. Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 13 000 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Výroba a prodej zmrzliny a rychlého občerstvení (pizza, hamburgery, gyros a podobně., Praxe v oboru min 1 rok a v obsluze stroje na zmrzliny, základní znalost albánštiny nebo makedonštiny., Kontakt telefonicky 8 - 17 hod.. Pracoviště: Company venedik s.r.o., Prostřední, č.p. 42, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Redžepali Aslani, +420 774 422 111. Obchod - Obchod Vedoucí prodejny, provozu 15 500 Kč Vedoucí pracovních týmů v prodejnách ZÁSTUPCE VEDOUCÍ PRODEJNY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15500 kč, mzda max. 16500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zástup za vedoucí prodejny, práce na prodejně, pokladna. Dva dny osobního volna, příplatek na stravování. V případě osobní schůzky telefonická domluva předem NUTNÁ!. Pracoviště: Jednota, spotřební družstvo v uherském ostrohu - bystřice pod lopeníkem, 687 55 Bystřice pod Lopeníkem. Informace: Dana Cardová, +420 725 997 360. Výroba - Výroba Seřizovači 18 000 Kč Seřizovači a obsluha konvenčních soustruhů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prac. poměr na 1 rok s možností prodloužení, seřizování a obsluha konvenčních a číslicově řízených obráběcích strojů při frézování součástí, frézování plochých a skříňových součástí, osazení, drážek, rybinových tvarů, vaček, ozubení i závitů na konzolových frézkách, portálových a jednoúčelových frézkách, frézkách na ozubení a závitových frézkách, SOU/SŠ vzdělání strojního zaměření, praxe v oboru nutná, znalost čtení technické dokumentace, dokumentace a metrologie, zkušenosti s obsluhou a seřizováním strojů výhodou, schopnost rychle se učit novým věcem, samostatnost, zodpovědnost, čas. flexibilita, aktivita, os. přístup, pečlivost, 5 týdnů dovolené, příspěvek na stravování, kontakt pouze e-mailem.. Pracoviště: Mesit asd, s.r.o., Sokolovská, č.p. 573, 686 01 Uherské Hradiště 1. Informace: Petra Lakosilová, +420 572 522 811.

Ilustrační foto

Zlínský kraj bude zasažen vichřicí kolem osmé hodiny večerní

Zkušený dvaatřicetiletý stoper a vystudovaný inženýr Jiří Krejčí momentálně působí ve Slovácku.

Stoper Slovácka Krejčí: Zápas v Boleslavi pro nás skončil ostudou

Kordula se zlobil na Daníčka: Hrubá nedisciplinovanost!

FOTOGALERIE / Fotbalisté Slovácka dál padají ke dnu. Celek z Uherského Hradiště v posledních kolech sráží rozrůstající se marodka, hrubé chyby i nedisciplinovanost opor.

U rodinného domu vzplály přístřešky

FOTOGALERIE / Dva přístřešky se dřevem u rodinného domu v Hluku vzplanuly v sobotu 22. září v poledním čase.

Brodexpo: pavilon krásy, nejlepší bělokarpatský čaj i cvičení

FOTOGALERIE / Úspěšný veletrh Brodexpo se vyvíjel napříč tématy strojírenství, stavebnictví, dům a zahrada až k tomu letošnímu o zdravém životním stylu.

Požár kulturního stánku a co všechno chybí Praze: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 19. až 21. září 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT