Jedním z přispěvatelů byla Veronika Mečiarová z Hluku. „Řadu let jsem pilotkou i členkou aeroklubu, v letectví pracuji už přes dvacet let, tudíž jsem na letišti jako doma. Chtěli jsme touto formou pomoct zachránit kus české letecké historie. Ten stroj k ní totiž už neodmyslitelně patří, a proto bychom jej rádi zachovali i pro další generace," popsala Veronika Mečiarová své důvody pro podporu projektu.

S manželem investovali nemalou částku a pořídili si v naganském expresu sedadlo v první třídě a spoustu dalších drobností. Za to ji nyní čeká možnost mít vyšité jméno na zmíněné sedačce, mít číslo sedadla zvěčněné na speciálním tričku či rovnou na naganském dresu, čeká na ni také zdarma krátký pozorovací let nad Kunovicemi či uvidí své jméno v titulcích chystaného dokumentárního filmu o přesunu tupoleva.

Podobným způsobem přesun stroje podpořily stovky lidí. Ti reagovali na výzvu skupiny nadšenců, kteří už řadu měsíců dojíždí na pražské vojenské letiště Kbely, kde slavný stroj pracně rozebírají, aby se za několik měsíců mohl přesunout do Leteckého muzea v Kunovicích. Zástupci muzea nedávno spustili finální kampaň, která měla přesun stroje na Slovácko finančně podpořit, ovšem konečný výsledek jim vyrazil dech.

Letečtí nadšenci se při demontáži Tupolevů na pražském vojenském letišti povzbuzují motivačními nápisy.

Letečtí nadšenci se při demontáži Tupolevů na pražském vojenském letišti povzbuzují motivačními nápisy. FOTO: Archiv Leteckého muzea v Kunovicích.

SLEDUJEME cestu letounu Tupolev TU-154M do Muzea letectví v Kunovicích

Zatímco původním záměrem bylo získat částku 400 154 korun, během měsíce si nejrůznější „odměny" spojené s letadlem zakoupilo 1335 lidí, kteří tak na letadlo přispěli celkovou částkou 1 220 811 korun.

Nejcennější odměny dvě místa v prezidentském salonu (každé za 20 tisíc korun) a místo druhého pilota za 80 tisíc zakoupili příznivci Velkého přeletu až v poslední den akce. Už předtím se prodaly všechny sedačky v ekonomické (85 míst) i první třídě (16 míst). Své nové majitele našlo také 52 kusů originálních šroubů z tupoleva, z nichž každý byl k mání za 900 korun. Obecně největší zájem pak podle organizátorů kampaně byl o drobné odměny do hodnoty 500 korun, což byly například trička či hrníčky.

„Chodí nám stále velké množství povzbuzujících e-mailů z celé republiky, že nám lidé velmi fandí, gratulují nám, že jsme správní blázni, a že sami jsou rádi na palubě a tím i součástí projektu. Prostě vidíme, že to, co děláme, má pro tyto lidi smysl," těší Martina Hrabce z Leteckého muzea v Kunovicích. Zároveň také podotkl, že na přepravu tupoleva přispěli také lidé z USA či Kanady.

Letečtí nadšenci se při demontáži Tupolevů na pražském vojenském letišti povzbuzují motivačními nápisy.

Letečtí nadšenci se při demontáži Tupolevů na pražském vojenském letišti povzbuzují motivačními nápisy. FOTO: Archiv Leteckého muzea v Kunovicích.

Daleko vyšší vybraná částka podle něj pokryje nejen transport stroje do Kunovic, ale také přispěje na nákup originálních nástupních schodů do letadla, na vybudování betonové zpevněné plochy pod leteckým obrem či na opravu a konzervaci laku. Takzvaný Naganský expres by měl na Slovácko zamířit ve druhé polovině roku 2016. Trup letounu projede na speciálním návěsu napříč celou republikou, a to v rámci největšího pozemního transportu letecké techniky v historii České republiky. Zpřístupněn návštěvníkům by tupolev mohl být až v příštím roce, neboť další měsíce bude trvat montáž veškerých komponentů zpět na stroj. „Turnaj v Naganu byl něco nezapomenutelného. Že bude letadlo zrovna v našem regionu, je velice fajn. Určitě tam zamířím se na něj podívat," těší se na budoucí atrakci Martin Drábek z Uherského Hradiště.

Tupolev Tu-154M „Naganský expres"Datum výroby: 10. 12. 1996. Délka letadla: 48 metrů. Hmotnost prázdného letounu: 55 tun (maximální: 100 tun). Rozpětí křídel: 37,55 metru. Výška včetně podvozku: 12 m.
Objem palivových nádrží: 50 300 litrů leteckého petroleje (cca 40 tun). Max. rychlost: 950 km/h v 12 000 metrech.
Cestovní rychlost: 850 km/h. Dolet s maximální zásobou paliva a nákladem (5,5 tuny): 6500 km (vzdálenost z Prahy do New Yorku). Počet pasažérských míst: 117123 sedadel.