„Máme zpracovaný investiční záměr na plavební komoru na pravém břehu řeky Moravy za sto šedesát pět milionů korun. Nevzniknou–li komplikace, příští rok by mohly začít přípravné práce a další rok samotná stavba,“ nastínil ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Miroslav Šefara. Stavba komory tak spadá do pětiletého plánu. Jeho slova potvrdil i krajský radní odpovědný za kulturu a cestovní ruch Jindřich Ondruš.

„Ministerstvo dopravy nám přislíbilo podporu při řešení tohoto problematického úseku,“ sdělil. Proti výstavbě na řece Moravě není ani správce toku Povodí Moravy. „Náš zájem na zatraktivnění vodní cesty trvá. Rádi bychom vybudování plavební komory v Bělově vyřešili do tří let,“ uvedl ředitel závodu Střední Morava David Fína. Výstavbu zdymadla by přivítal i provozovatel půjčovny lodí v Kroměříži Zdeněk Butula.

Nových přístavišť se řeka dočká také v Hradišti, Kostelanech nad Moravou i v Uherském Ostrohu


„Propojilo by to severní a jižní říční větev. Zatím bohužel z Kroměříže končíme u jezu v Bělově. Lidé ale mají často zájem pokračovat v cestě až do Baťova kanálu a dál. Dalo by se tak dojet až do slovenské Skalice,“ řekl. Na řece Moravě se plánují i jiné stavební práce. V příštím roce začne v závislosti na financích výstavba tří nových přístavišť.

„Lobbujeme za stavbu přístavišť Napajedla centrum, Kostelany nad Moravou a Uherské Hradiště,“ upřesnil radní Ondruš. Uvedl, že tyto tři jsou nejaktuálnější a hlavně realizovatelné.

„Máme vydané stavební povolení, nyní se snažíme o zisk financí z rozpočtu Státního fondu rozvoje dopravní infrastruktury na příští rok. Jedná se o zhruba osm milionů korun,“ řekl. Celkem by jich ale mělo vzniknout jedenáct, tři už jsou hotové. „V plánu je ještě dalších pět, například Napajedla Pahrbek, Uherský Ostroh, Babice,“ doplnil radní.

O rozvoj vodní cesty usiluje i svazek obcí Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě. Spolupracují se Zlínským krajem na přípravě přístavišť. „Jde o strategická přístaviště velkých měst, v Kostelanech je navíc problém s dlouhým úsekem plavby po Baťově kanále bez možnosti zakotvení,“ uvedl projektový manažer Jiří Durďák. Týká se to totiž hlavně plavby proti proudu. „Splutí zhruba čtrnáctikilometrového úseku trvá třiaosmdesát minut. Kotviště v Kostelanech jej tedy rozdělí na zhruba deseti– a čtyřkilometrovou část,“ vysvětlil.

Přečtěte si také:

Sezona na Baťově kanálu skončila, zájem byl letos vyšší