Obecně prospěšná společnost Mladí podnikatelé v Uherském Hradišti vznikla na začátku loňského května.

„Zareagovali jsme tak na současnou situaci, kdy podniká řada osmnáctiletých lidí a dokonce i vyniká ve svém oboru. Kvůli nízkému věku však těmto lidem chybí zkušenosti i z jiných oborů, což jim brání v rozletu. Proto jsme jim nabídli možnost pravidelně se setkávat a vyměňovat si své poznatky,“ vysvětlil pohnutky vedoucí k utvoření společnosti její zakládající člen a mluvčí Aleš Durďák.

Uskupení má i svou vlastní akademii. Sdružuje dvacítku lidí do pětadvaceti let a zajišťuje jim pracovní stáže a workshopy zaměřené na určité dovednosti. Široké veřejnosti pak nabízí poradenství v oblasti podnikání. „Naše činnost přináší lidem v regionu rozvoj vzdělanosti a praktických zkušeností v podnikání. Navíc sem budeme zvát zajímavé lidi nejen z podnikatelské sféry. Věříme, že to přinese Hradišti více prestiže,“ tvrdí Durďák.

V budoucnosti by dokonce mohl ve slovácké metropoli vzniknout i podnikatelský inkubátor. „Pokud vše dobře půjde, založili bychom firmu s podobným cílem. Uvidíme, jak to půjde. Dnes je vše otevřené,“ dodal ještě Durďák.

O setkávání podnikavých lidí slyšela i dvacetiletá Barbora Grebeňová z Vések, která před dvěma měsíci otevřela v Hradišti vlastní kadeřnictví. „Málokdo mě v oboru zaměstná, tak jsem šla do rizika. O připojení se k projektu mladých podnikatelů jsem ale ještě neuvažovala,“ přiznala kadeřnice.

Mladý podnikatel: rozhodující je tah na branku

„Nemyslím si, že vzdělání by mělo na úspěšnost kariéry rozhodující vliv,“ tvrdí mimo jiné Aleš Durďák, mluvčí hradišťských Mladých podnikatelů.

Co přiměje mladého člověka, aby podnikal?

Příčin je celá řada a každý podnikatel má svůj vlastní příběh. Odhaduji, že obecně je to touha po finanční nezávislosti a možnosti prodat to, co v člověku je. Mladým lidem se naskýtají dříve netušené možnosti – zmenšily se vzdálenosti, zrychlila se komunikace a zněkolikanásobil se přísun informací. Vysoké školy dnes nabízejí lukrativní studijní programy v zahraničí, kde mohou studenti nejen získat zkušenosti, ale někteří si odsud odvezou i svůj business plán, se kterým doma uspějí. Takto například vznikl největší slevový portál Slevomat.cz. Jeho autor pouze okopíroval princip původní americké verze. A Češi si tento koncept hromadného nakupování doslova zamilovali.

Hází stát podnikatelům klacky pod nohy, jak si mnozí stěžují?

Legislativa může některým podnikatelům připadat omezující a nesmyslná. Určitě není jednoduché zařídit si všechny náležitosti, spojené s podnikáním. Osobně jsem si tímto procesem prošel a nebýt dobrých přátel a jejich rad, bylo by pro mne zařizování živnostenského listu nekonečným maratonem úředních potvrzení.

Jaké vlastnosti jsou klíčové, aby člověk v podnikání uspěl?

Člověk především musí především mít tah na branku a také v dané chvíli rozpoznat, že se pro něj naskytla určitá příležitost. Tato vlastnost se nedá naučit, ale dá se trénovat a zlepšovat.

A co vzdělání?

Nemyslím si, že by mělo vliv na úspěšnost kariéry. V mnoha případech spíš zažívám opak, kdy lidé s vysokoškolským titulem odmítají dále na sobě pracovat a rozvíjet se. Naopak znám několik středoškoláků, kteří mají již dnes dobře našlápnuto k slibné kariéře.