V kontrastu s tím však s navyšování cen vstupného do aquaparků, kin, zimních stadionů nebo poplatků za svoz odpadu, nepočítají v letošním, či v příštím roce v Uherském Hradišti ani v Uherském Brodě.

Co však je pro obyvatele měst krajně pravděpodobné, že si připlatí za jízdu v městské hromadné dopravě.

„Do konce roku 2021 neplánuje příspěvková organizace Sportoviště města Uherské Hradiště zdražování služeb, ani pro příští rok nepočítá se zvyšováním cen vstupného, např. na veřejné bruslení. Nelze však vyloučit, že od příštího roku budou Sportoviště města nucena přistoupit ke zdražení nájmů, jak za ledovou plochu, tak i ve sportovní hale. Výše zdražení bude závislá na zvýšení ceny energií a nelze nyní exaktně predikovat,“ prozradil Deníku mluvčí.

Změnu ceníku vstupného v letošním roce ani v první polovině roku 2022 podle Jana Pášmy nepřipravuje ani Aquapark Uherské Hradiště ani Městská kina Uherské Hradiště.

„Ceny v gastronomickém provozu vždy reagují na změny cen vstupů průběžně,“ upozornil mluvčí.

Výše poplatku za odpad je pro rok 2022 v metropoli Slovácka navržena ve stejné výši jako dosud.

„To znamená, že případné zvýšené náklady nepřenáší město na své občany,“ poznamenal Jan Pášma.

V Uherském Brodě rovněž nechtějí jít cestou zdražování vstupného.

„Na pořadu dne nemáme, že bychom měli upravovat ceny vstupného. Teď máme navíc úplně novou kotelnu – kogenerační jednotku, takže si energii budeme vyrábět sami a počítáme s tím, že budeme s elektřinou soběstační. Jinými slovy odebíráme plyn a z něj si vyrábíme elektrickou energii a odpadní teplo si dodáváme do Akvaparku Delfín, takže tímto si ještě navíc pomůžeme. Máme to14 dnů v provozu a dolaďujeme poslední detaily,“ řekl ředitel Akvaparku Delfín, jenž má na starosti také uherskobrodský zimní stadion.

Uherský Brod má podle svého starosty Ferdinanda Kubáníka výhodu v tom, že cenu energií pro všechny organizace města soutěží na burze.

„Pro letošní i příští rok by měla být jejich cena pro nás zabookovaná a změna cen elektřiny by se nás neměla v následujících měsících týkat,“ naznačil starosta.

Svoz odpadu je podle něj záležitostí firmy Rumpold.

„Cenu za svoz odpadu jsme zvyšovali v tomto roce, příští rok ji ponecháme v současné výši a nebude na ni mít vliv žádné zvyšování ceny energií,“ potvrdil Ferdinand Kubáník.

A jak se to rýsuje s městskou hromadnou dopravou? Odpovědi na tuto otázku jsou v případě obou měst hodně neurčité.

„O případném zdražování MHD nebylo na úrovni města Uherské Hradiště v poslední době jednáno,“ sdělil Jan Pášma.

Městskou hromadnou dopravu účtuje podle starostových slov Uherskému Brodu Zlínský kraj, což prý znamená, že co jim nafakturují, to brodská radnice zaplatí.

„Řešíme MHD, jako objednanou službu v rámci Integrovaného dopravního modelu, který ve Zlínském kraji funguje,“ vysvětlil Ferdinand Kubáník.

Podle ekonomů se však městské dopravní podniky po celé zemi potýkají s rostoucími cenami energií, zejména pak elektřiny a ropy, ale také plynu.

„V zásadě není rozdíl mezi kterýmkoli dopravním podnikem a jinými odběrateli z firemní sféry. Všichni dříve či později budou muset zahrnout vyšší ceny energií do svých nákladů. Sečteno, podtrženo, v důsledku energetické krize hrozí růst cen jízdného městské veřejné dopravy až o desítky procent. Další možností je omezení spojů či částečně rušení spojů či linek MHD. Ještě další možností jsou kompenzace z veřejných rozpočtů. Může také dojít na kombinace dvou či všech tří jmenovaných řešení,“ tvrdí ve svém komentáři Lukáš Kovanda z Národní ekonomické rady vlády a hlavní ekonom Trinity Bank.