„Doposud tam jezdily o víkendu asi jen tři nebo čtyři spoje. Byli jsme rádi, když zhruba před rokem jejich počet vedení ČSAD zvýšilo. V aktuálním jízdním řádu ale zase spoje ubrali,“ postěžovala si Hana Buráňová z Uherského Hradiště, kterou zrušení dopoledního spoje nutí kvůli zaměstnání každý víkend absolvovat pěší tůru do okrajové části města.

Provozovatel autobusových linek ale tvrdí, že z jízdního řádu zmizely jen málo využívané linky. Ředitel ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus vypočítal, že v posledních týdnech došlo k omezení MHD o více nežli čtyřicet spojů vedených o sobotách a nedělích.

ČSAD na linkách ve městě prodělává

„K menšímu omezení o sobotách a nedělích došlo u spojení na sídliště Východ. Například spoj v 10.45 je veden nadále jen v pracovní dny. Obdobně to platí i u linky na Štěpnice. Další omezení se týká zejména linky Kunovice – Staré Město, kde jsme od počátku roku zaznamenali minimální tržby,“ sdělil Kallus.

Společným jmenovatelem těchto změn byly podle něj počty přepravených cestujících a další související ekonomické ukazatele, jako například změny cen pohonných hmot a ztrátový výsledek autobusové dopravy v posledních sedmi měsících.

Ředitel nevyloučil ani další rušení spojů či nárůst cen jízdného. „Čekáme na výsledek jednání s Krajským úřadem Zlín o dorovnání ztráty v důsledku zvýšených cen pohonných hmot. Od výsledku a vývoje cen v následujícím období se bude odvíjet další postup, který může spočívat jak ve zvýšení ceny jízdného, tak i dalším omezení nerentabilních spojů,“ dodal ředitel.

Odborníci přiznávají, že s případným zhoršením služeb se cestující budou muset pravděpodobně smířit. „Pokud firma vykazuje v některém ze svých provozů ztráty, pak se cestující nemohou divit úsporným opatřením provozovatele. Na druhé straně by měl přepravce průběžně sondovat zájem obyvatel města a v případě, že se tento zájem zvýší, na ně adekvátně reagovat přidáním spojů. Potichu by neměli zůstat ani cestující a zvýšení počtu spojů v případě potřeby sami iniciovat,“ poznamenal ekonom Richard Pařízek.