„Většina ukončila letní sezonu na konci září. My jsme měli poslední plavbu ještě 29. října," uvedl Michal Hampala ze společnosti Hamboot ze Spytihněvi. Stejně jako ostatní, i tato společnost se nyní na začátku nového roku zabývá činnostmi souvisejícími s takzvaným „zimním režimem" lodí. Ty končí po vytažení z koryta kanálu v nejrůznějších halách, kde už na podzim začínají práce na jejich údržbě. Ne všechny lodě však mají to štěstí, že jsou uskladněny pod střechou. Velká část jich i nadále zůstává venku, protože nejsou pro ně k dispozici odpovídající prostory. „Nesmírně bychom uvítali potřebné zázemí pro možnosti údržby lodí" podotkl například zástupce společnosti Pobytové lodě. A pak to začíná. Kontroly a opravy motoru, řízení, převodovky, vnitřních interiérů, ale i těch částí lodě, které se nachází většinu sezony pod vodní hladinou. Vše, na čem se podepsal letní provoz, co se podařilo ulomit či roztrhnout, se nyní dává do pořádku tak, aby bylo vše před začátkem sezóny řádně připraveno. Poslední kontrola čeká lodě těsně před prvním spuštěním na vodu. Oficiální zahájení sezóny na Baťově kanále je naplánováno na 1. května, avšak jak se provozovatelé shodují, vše se odvíjí od počasí a pokud to přeje, nemají problém spustit lodě na hladinu i dříve. Výjimkou proto nebývají plavby třeba už v půli dubna, i když na opalování na palubě lodi to samozřejmě ještě není.

A že není vůbec scestné se budoucí sezonou zabývat již nyní, potvrzuje pracovnice Informačního centra Baťova kanálu ve Veselí nad Moravou Kristýna Symerská. Ta uvedla, že ačkoliv je oproti letní sezoně zájem o kanál nižší, přesto pracovníci centra v zimních měsících obdrží desítky dotazů na možnosti pronájmu lodí v létě. Vzápětí na to se objevují také první rezervace. „A co dost možná volající nejvíce překvapí je to, že v případě zájmu větší skupinky turistů lze po dohodě s některým z provozovatelů absolvovat plavbu i v těchto dnech," naznačila Kristýna Symerská.

Autor: Jiří Kordovaník