Cena solárních panelů byla totiž v té době dvojnásobná,“ vysvětlil původce nápadu Zdeněk Butula.

Po několika letech však došlo konečně k dohodě a loni na podzim mohla stavba speciální lodi díky nabídce investora začít.

„Teď už o nový hausbót projevují zájem i jiní provozovatelé z Baťova kanálu,“ konstatoval Butula.

Hlavní výhodou lodi poháněné solární energií je podle něj zejména tichost, žádný pach a fakt, že se z plavidla nevypouštejí do řeky olejnaté skvrny.
„Motor má výkon necelý jeden kilowatt, což je srovnatelné se spalovacím motorem o pěti koňských silách. Baterie se dobíjí ze solárních panelů, které jsou umístěny na střeše,“ popsal Butula.

Nejvíce se panely dobíjejí, když svítí ostré slunce. „I když je ale pod mrakem, loď je schopna plout. Účinnost je sice jen okolo dvaceti procent, ale pořád je schopna jet. Nedávno jsme si to vyzkoušeli například cestou z Otrokovic do Kroměříže,“ řekl Butula.

I přesto, že je loď schopna plout také bez přímého slunečního záření, je pro jistotu na palubě k dispozici i spalovací motor.

Katka Vašíčková