Za nepoužití pásů v autobuse meziměstské či dálkové dopravy hrozí pokuta až dva tisíce. Dopravci s tím většinou nic nenadělají

„Ráno jsem jela po dlouhé době jedním z novějších autobusů, kde už jsou pásy. Dokud mi však kamarádka neukázala pověšenou ceduli u řidiče, po-dle které se cestující musejí připoutat, ani jsem si neuvědomila, že v autobusech něco takového je potřeba," přiznala cestující Hana Pokorná.

Podle jejích slov však byly s přítelkyní jediné, kdo pásy použil. „Když jsem se podívala okolo sebe, nikdo je neměl zapnuté," dodala. Přitom při nečekaném nárazu autobusu do překážky na cestě může pás zabránit zranění nebo smrti cestujícího.

„Při nárazu se stane s člověkem to samé co v autě. Letí tedy dopředu a při velkém nárazu může dokonce zdemolovat sedadlo. Zranit se může člověk také o kovové části sedadla," informoval koordinátor Besipu pro Zlínský kraj Zdeněk Patík.

Důvodem jejich instalování v nových autobusech může být pokrok i větší hustota dopravy.

„Provoz je v současnosti složitější a na bezpečnost bude kladen důraz čím dál víc," myslí si ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. Ve starších a příměstských autobusech však pásy nejsou a nemusejí se ani domontovávat.

„Je zbytečné montovat pásy do linkových autobusů nebo MHD, kde lidé nasednou a po pár kilometrech zase vystupují. Na druhou stranu u linkových autobusů sice nejsou bezpečnostní pásy, nicméně jsou na sedadlech madla, za která je cestující povinen se držet," poznamenal ředitel osobní dopravy firmy Krodos Květoslav Nábělek.

Na dálkových linkách upozorňují

U dálkových autobusů ale podle něj řidič vždycky cestující upozorní, aby se připoutali. Posléze už to však nekontroluje. „Za připoutání si totiž zodpovídá sám cestující," doplnil Nábělek.

S tím souhlasí i mluvčí uherskohradišťské policie Aleš Mergental.

„Cestující má povinnost se za jízdy připoutat, pokud je vozidlo vybaveno bezpečnostními pásy. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta až dva tisíce korun. Stejně tak hrozí pokuta dopravci, respektive řidiči, který je povinen před jízdou poučit cestující, aby byli připoutáni. Jestliže to neudělá, pokutu bude platit on," informoval Mergental, který dodal, že už takový případ v minulosti měli.

Každý dopravce má svůj způsob, jak cestující na jejich povinnost upozornit. „Kromě vyvěšené cedulky u nás řidiči také hlásí, že se musí cestující připoutat a také to posléze zkontrolují," uvedla vedoucí divize autobusové dopravy ČSAD Uherské Hradiště Petra Jiříková. Ještě důslednější jsou však ve Student Agency.

Cestující před jízdou kontroluje stewardka

„V podmínkách pro cestování s námi je, že se cestující musí před jízdou připoutat. V autobuse dále svítí transparent a navíc to ještě kontroluje i stewardka. Z pohledu dopravce musíme učinit maximum pro bezpečnost cestujících," sdělil mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Někdy jsou však kontroly při jízdě nemožné.

„Pokud jede v autobuse jen jeden řidič, není v jeho silách připoutání kontrolovat. Pokud by jeli například se zájezdovým autobusem dva řidiči, tak už to ten druhý zkontrolovat může," vysvětlil Holubář.

ANNA MACHÁČOVÁ