„Máme z toho letadla velkou radost. Čtyřistadesítky sice v muzeu už máme, včetně prvního prototypu, ale všechno jsou to starší verze. Varianta UVP nám však dlouho chyběla. Má zajímavou historii, a navíc jde o letadlo v salonní úpravě. Rozšíří tak i naši kolekci VIP letadel, která máme v muzeu už čtyři,“ uvedl ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.

Na východ Moravy letadlo zamíří 7. března, a to z pardubického letiště, kde létalo v barvách tamního Centra leteckého výcviku coby organizační složky LOM PRAHA s.p. Ředitel státního podniku Jiří Protiva osmiletou zápůjčku letadla do Kunovic slavnostně podepsal 15. února 2024. Pro muzejníky to ale znamenalo teprve zahájení příprav na jeho přesun. Letadlo už má totiž propadlá potřebná povolení a na cestu se tak vydá po zemi.

„Stroj již není letuschopný a většina agregátů a letadlových celků jsou dobově prošlé a vyžadovaly by provedení generální opravy a dílčích revizí,“ vysvětluje mluvčí LOM PRAHA Pavel Lang. O demontáž se postarají přímo kunovičtí muzejníci, z nichž mnozí mají s prací na strojích L-410 dlouholeté zkušenosti. V tamní továrně vyrábí tato letadla v různých obměnách už více než půl století.

„Doufáme, že většinu prací zvládneme během víkendu. Máme tam ale pro jistotu časovou rezervu tak, abychom ve čtvrtek mohli vše najisto naložit a vyrazit,“ dodává Hrabec.

S následnou opětovnou montáží pak muzejníkům pomůže přímo výrobce, společnost Aircraft Industries, která jim poskytne zázemí i originální vybavení.

Letadlo vystaví v létě

„Je to pro nás velká pomoc. Pokud vše půjde dobře, letadlo by mělo být připravené na vystavení letos v létě,” prohlásil Hrabec.

„S Aircraft Industries i s LOM PRAHA spolupracujeme už delší dobu a jsme rádi, že nás takto podporují. Rozhodně patří mezi naše přední partnery,“ doplnil.

Letoun v Kunovickém Letu vyrobili 25. listopadu 1981 a ještě v prosinci si jej převzala Československá lidová armáda, v rámci níž sloužil na základně v Praze-Kbelích. Na konci osmdesátých let byl jakožto salonní stroj využíván pro přepravu zahraničních zbrojních inspektorů organizace KBSE (předchůdce dnešní OBSE). V roce 2002 pak přesídlil k jednotce do Pardubic, kde si jej v roce 2004 převzalo nově vzniklé Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA s.p.

„Poslední let tohoto stroje proběhl 22. října 2020 s posádkou ve složení Karmazín a Červený. Jeho celkový nálet je 7 479 hodin a dohromady absolvoval 13 892 přistání,“ dodává pak k letadlu Pavel Lang.

LOM PRAHA v rámci svého CLV ale stále provozuje druhý letoun L-410, který má trupové číslo 0928. Ten v roce 2020 prošel rozsáhlou modernizací radionavigačního vybavení, která jej naplno posunula do digitálního věku, a dál slouží k výcviku vojenských dopravních letců.