„Jeho vývoj, výroba a zalétání byla jednou z posledních kapitol velkovýroby kunovického Letu z dob, kdy se tam vyrábělo až pět set letounů ročně a v továrně našlo zaměstnání více než pět tisíc lidí,“ upozornil František Srnec, jenž byl v té době velitelem posádky L-610.

Podle něj šlo na tu dobu o největší dopravní letoun zkonstruovaný v Československu.

„Byli jsme na tento letoun velmi pyšní a předpokládali jsme, že nahradí čtyřistadesítky, kterých se v Letu vyrobilo dodnes více než 1200 kusů. Bohužel šestsetdesítek bylo z toho množství nakonec pouhých osm,“ poznamenal Srnec.

Letečtí příznivci a pamětníci záletu se mohou těšit na zítřejší vzpomínkové shromáždění, které se uskuteční v 10 hodin v letištní odbavovací budově. Organizátoři setkání počítají také s možností prohlídky prvního prototypu L-610.

„Chceme pozvat i ty dříve narozené, kteří se na tomto projektu podíleli. Vzpomínková akce na továrním letišti bude pokračovat rozjímáním v OK baru Aeroklubu,“ upřesnil Srnec.

L-610 byl letoun pro čtyřicet cestujících, s přetlakovou kabinou, integrovanými palivovými nádržemi v křídle, moderní navigací, autopilotem, palubním počítačem a radarem. Posádku zalétávacího stroje tvořili František Srnec, Stanislav Sklenář a Josef Štěrba.