Krajští úředníci proto podporují rekonstrukci letiště v Přerově-Bochoři. Za 3,6 miliardy korun tam má do roku 2018 vzniknout aeroport odpovídající evropským standardům.

Na místě současného holešovského letiště začal Zlínský kraj budovat průmyslovou zónu. „Zahájené stavební práce s jistými problémy zorganizujeme tak, aby letiště mohlo případně fungovat až do konce letošního roku,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Industry Servis ZK Jakub Černoch.

Podle krajských úředníků není další provozování letiště kvůli průmyslové zóně možné. Proti je i státní agentura CzechInvest.

Neveřejné letiště v Otrokovicích má pouze 650 metrů dlouhou asfaltovou dráhu. Nemohou na něm proto přistávat větší letadla. „Normálně fungujeme. Zalétáváme letouny. Plochu využívají různé soukromé firmy a letecká škola. Startují a přistávají zde především malé sportovní, jednomotorové stroje,“ vysvětlil manažer prodeje letadel společnosti Moravan Aviation Viktor Zimčík.

Na dva kilometry dlouhé betonové přistávací dráze letiště v Kunovicích mohou přistávat standardní dopravní letadla typu Airbus A320 nebo Boeing 737. Jejich přílet na Moravu je ale raritou. „Jsme nyní největší zlínské letiště. Pravidelné lety tu ale bohužel nemáme. Letiště slouží pro výrobní firmy, obchodní lety a sportovní létání,“ informoval ředitel letiště Stanislav Sklenář. Provozovatelé aeroportu usilují o zajištění většího počtu nepravidelných letů. „Chceme dojednat i pravidelné linky do Prahy s letadly do třiceti pasažérů. Je to ale jednání na dlouho. Rozhodně nechceme letiště zavřít,“ sdělil kunovický ředitel Sklenář.

Na jednání s provozovatelem letiště, firmou Aircraft Industries, si stěžují krajští radní. „My jsme samozřejmě chtěli preferovat kunovické letiště, zachovat tam mezinárodní provoz. Dali jsme jim návrh na založení společnosti. Zatím jsme ale nedostali odpověď,“ pokrčil rameny radní Zlínského kraje zodpovědný za dopravu Petr Hradecký.

Ředitel firmy Aircraft Industries Roman Planička ale tvrdí, že je ochoten v diskuzi pokračovat. „Se Zlínským krajem jsme vedli jednání o odprodeji letiště, která byla z více důvodů neúspěšná. Nyní zpracováváme záměr zavést pravidelnou leteckou přepravu, která by byla provozována samostatným subjektem ve spolupráci s regionální a místní samosprávou. Mezinárodní letiště Kunovice je již nyní schopné poskytovat kompletní služby leteckému přepravci,“ sdělil Planička.

Zlínský kraj se již ale rozhodl dlouhodobě podpořit rekonstrukci letiště v Přerově- -Bochoři. „Po dostavbě dálnice D1, R49 a R55 bude Přerov dostupný ze všech míst Zlínského kraje poměrně v krátkém časovém termínu, takže by vyhovovalo,“ uvedl Hradecký.

Rekonstrukce přerovského letiště bude finančně velmi nákladná. Má stát více než 3,5 miliardy korun.

„V následujících dvou letech dá Olomoucký kraj dvacet milionů, Přerov deset milionů, Zlínský kraj sedm a půl milionu a armáda třiašedesát milionů korun na udržování současného stavu letiště a jeho drobná vylepšení,“ představil základní finanční injekci mluvčí Olomouckého kraje Tomáš Kocych.

Společní provozovatelé letiště chtějí následně získat dalších 500 milionů korun z Regionálního operačního programu. „Aby letiště dosáhlo cílového stavu, musí se do něj investovat tři miliardy šest set milionů korun do roku 2018. To už by na něm mohly přistávat airbusy, boeingy a mezinárodní civilní doprava,“ uzavřel Kocych.

Martin Laway