„Podrobnosti nemohu prozradit. Mohu pouze uvést, že tato novinka představí části výroby jednoho z letounů poválečné výroby,“ sdělila mluvčí muzea Blanka Rašticová.

Redaktorovi Slováckého deníku se podařilo zjistit, že by se mělo jednat o čtyřmístný letoun L-200 Morava, který se v Kunovicích vyráběl a fungoval jako aerotaxi.

„Mě tento záměr docela zklamal,“ přiznává někdejší dlouholetý pracovník Jaroslav Olbert. „Spíše bych uvítal, kdyby se finanční prostředky investovaly do rekonstrukce prototypu L-410, který patří mezi klíčová letadla kunovického výrobce,“ dodal Olbert.

Letecké muzeum Kunovice nabízí prohlídku zhruba dvaceti letadel. Jsou mezi nimi stíhací i dopravní letadla a vrtulníky. Jedním z největších unikátů je, podle odborníků, L 29-A Delfín Akrobat.

„Jeho mimořádnost tkví v četnosti vyrobených kusů. Vznikly totiž pouze dva kusy této verze. Jeden se nachází v pražském muzeu ve Kbelích a druhý vlastní kunovické muzeum,“ připomněl Olbert.

L-29 A Akrobat vznikl ve společnosti Aero Vodochody v roce 1967 a svými možnostmi předčil svou dobu. O jeho výjimečnosti svědčí i dobový komentář slovenského pilota Juraje Šouce, který letoun zalétával.

„Letadlo má velmi dobré letové vlastnosti ve všech letových režimech. Zmenšily se síly do řízení u výškového kormidla. Zkrátil se rozběh, zvětšila se vertikální stoupací rychlost a rychlost horizontálního letu, zmenšila sa minimální rychlost. Mírně se zvětšila úhlová rychlost letadla v obratech. Pracovní výška při provádění vysoké pilotáže je sto až tisíc metrů. Letadlo splňuje všechny předpoklady pro velmi dobrý akrobatický stroj,“ komentoval výkony letounu Šouc.

Po různých peripetiích, kdy z letounu technici vymontovali všechny díly včetně motoru, byl Delfín převezen před kino Mír do Uherského Hradiště. Za pár týdnů, kdy se z letounu stal vrak nebezpečný hlavně dětem a po upozornění několika lidí, skončil Delfín v podniku Let Kunovice. Po několika týdnech prací na opravě a výměně poničených dílů se stal prvním exponátem připravovaného muzea letadel vyrobených v Kunovicích. Po novém nástřiku a částečném doplnění vybavení kabiny pilota, byl Delfín vystaven na Leteckém dnu s Květy v roce 1976 společně s dalšími exponáty.

L-29 A byl v lednu a únoru roku 2007 opraven a díky městu Kunovice, SOU leteckému a LET Aicraft Industries přestříkán do „výstavního“ stavu. Slavnostní předání proběhlo 12. února 2007 před odbavovací halou na letišti v Kunovicích.