Vedení aeroklubů bude totiž podobné akce pořádat i nadále. „Abychom vyhověli evropským předpisům, vyhlídkové lety provozovat nesmíme, ovšem pozorovací ano.

Tyto pozorovací lety jsou součástí povolení leteckých prací, které musí mít každý letecký provozovatel, pokud je chce provádět. Jak se od sebe liší? Cílem pozorovacího letu, je objekt či místo, který si zvolí zákazník. My mu pak účtujeme pouze přímé provozní náklady,“ vysvětlil ředitel kunovického letiště Stanislav Sklenář.

Problém, který způsobil aeroklubům potíže s legalizováním ekonomicky přínosných letů, souvisí s novými podmínkami Evropské unie. Její představitelé totiž „přesunuli“ vyhlídkové lety do kategorie letecké dopravy a přepravy. To pro provozovatele aeroklubů znamená vybavit pasažéry stejně jako při dálkových letech. V případě zachování vyhlídkových letů by aerokluby musely mít k dispozici novou techniku, příslušný pozemní personál a vybavení. To by jejich ekonomickou situaci ale neúměrně ztížilo.

„V rámci Evropské unie kritizovala nová pravidla pouze Česká republika. Proč se vzpíráme jenom my, ale netuším. V současné době jsme u EU nevyjednali žádné souhlasné stanovisko, které by dál umožňovalo klasické vyhlídkové lety. Proto jsme se se zástupci aeroklubů domluvili, že lety pro veřejnost budou provozovat jako pozorovací a podobné,“ sdělil Lukáš Popelka z vedení Aeroklubu České republiky.

Termín „vyhlídkový let“ už ale na „jídelním lístku“ aeroklubů zákazníci zřejmě dlouho neuvidí. Při jejich provozování totiž hrozí aeroklubům tučná pokuta. „Pokud bude někdo provozovat vyhlídkové lety bez příslušného osvědčení, povedeme s ním správní řízení,“ varuje tisková mluvčí Úřadu pro civilní letectví Jitka Ungrová.

Případný konec krátkodobých letů pro veřejnost by pro aerokluby znamenal značné finanční ztráty. „O tuto nabídku projeví každý týden zájem osm až deset osob,“ vypočítal ředitel letiště v Kunovicích Stanislav Sklenář.