„Prozatím jde o prototyp, jeho cesta do sériové výroby bude ještě dlouhá," upozornil marketingový manažer firmy Petr Grebeníček.

Podle Grebeníčka společnost na největší evropské výstavě všeobecného letectví zákazníkům představí i inovace a vylepšení svých stávajících letadel.

Chtějí oslovit potenciální zákazníky

Lehký sportovní letoun SportStar EPOS je poháněný elektrickým motorem.

Lehký sportovní letoun SportStar EPOS je poháněný elektrickým motorem. FOTO: ČTK

Novinka v podobě prototypu letounu poháněného elektřinou má být informací pro zájemce, že kunovická společnost pracuje i na letadle poháněném alternativním pohonem pro budoucnost. „Chceme posbírat reakce potenciálních zákazníků," doplnil Grebeníček.

SportStar EPOS (Electric POwered Small Aircraft) je dvoumístný sportovní letoun, který je poháněn nově vyvinutým elektrickým motorem o maximálním trvalém výkonu 50 kW. Přináší výrazné snížení provozních nákladů, nákladů na údržbu motoru, nulové emise CO2 a snížení hladiny hluku. Letové zkoušky společnost zahájila už na konci března.

Mají prověřit funkce pohonné jednotky a její vliv na letové a provozní vlastnosti letounu. Ten by měl v budoucnu nalézt uplatnění u privátních zákazníků i v leteckých školách. Cesta od návrhu letadla až do jeho sériové výroby však trvá několik let. Prototyp vyrobila společnost Evektor Aerotechnik. Je jedním z největších světových výrobců moderních lehkých sportovních a cvičných letounů, které dodává do více než 40 zemí. S firmou Evektor, která se zabývá vývojem a konstrukčními službami, je personálně i majetkově propojena.