Dva piloti společnosti Aircraft Industries a jeden mechanik podnikli dlouhou a především historickou misi. Se strojem kunovické výroby se jim totiž podařilo přistát na nejnebezpečnějším letišti na světě, které leží ve vesnici Lukla vzdálené pár desítek kilometrů od Mount Everestu.

Milník se výpravě podařilo zdolat minulé pondělí 9. prosince. Lukla je položená na nevelké plošině v prudkém himalájském svahu ve výšce 2.860 metrů nad mořem. Ranvej je jen 460 metrů dlouhá a mírně svažitá. Na jednom jejím konci je hora, na druhém propast…

„Jedním slovem síla, byl to adrenalin. Celou cestu tam jsme nad tím přemýšleli. Naštěstí vyšlo počasí, které se ve velehorách velice rychle mění," podotkl jeden ze dvou pilotů Turboletu Petr Jarocký.

Spolu s kolegou Vladimírem Flégrem a mechanikem Karlem Zatloukalem se musel na nelehký úkol pečlivě připravovat. Posádka také absolvovala výcvik na simulátoru, bez nějž by v Lukle přistát nesměla. Vše se nakonec odehrálo bez problémů. „Strach jsme neměli, to je příliš silné slovo. Respekt ale člověk cítit musí, zvláště, pokud působí v oblasti zkušebního létání," doplnil pilot Jarocký.

Přílet …

… a odlet.

Na kunovickém letišti to ve čtvrtek byla veliká sláva. Hasiči ze stříkaček tryskali na rolující letadlo vodní slavobránu, personál posádce předal pamětní medaile. Smyslem celé výpravy však samozřejmě nebylo pouhopouhé dobrodružství.

V Nepálu šlo především o provedení letových zkoušek, jejichž zvládnutí bylo podmínkou pro vstup kunovického Aircraft Industries na tamní trh. Letci ve spolupráci s Úřadem civilního letectví Nepálu testovali L 410 na letišti Nomson a také právě v Lukle. „Zkoušky byly vyhodnoceny jako vyhovující. Letoun obdržel certifikát vydaný nepálským úřadem a může tedy být v této zemi používán pro dopravu cestujících," konstatovala marketingová manažerka Aircraft Industries Nora Strádalová.

Firmě ze Slovácka se tak otevřelo další odbytiště. Aircraft díky tomu v příštím roce dodá nepálské aerolince Goma Air dva nové letouny. Jedinými stroji, jež v drsných himalájských podmínkách převážejí pasažéry, v současnosti jsou kanadský DHC-6 Twin Otter a německý Dornier 228. Protože sem byly dodány jako již použité, budou dvě L 410 po čtyřiceti letech historicky prvními novými letadly na nepálském trhu.

Expanze kunovického výrobce do jižní Asie se může konat díky modernizaci Turboletu. Jeho zásadní inovací je letošní výměna pohonné jednotky, tedy motoru a vrtule. Ta nyní nově umožňuje přistání a odlet na vysokohorských letištích speciální kategorie s krátkou dráhou. Taková letiště jsou ve větším počtu soustředěna právě v Nepálu.

Lukla:  Letiště leží ve východní části Nepálu. Pro dobrodruhy je vstupní branou k základnímu horolezeckému táboru pod nejvyšším vrcholem světa, Mount Everestem. Od ledna 2008 je pojmenované jako Tenzing-Hillary Airport po Siru Edmundu Hillarym a šerpovi Tenzingu Norgayovi, prvních dvou lidech, kteří v roce 1953 zdolali Mount Everest. Tvůrci televizního pořadu Nejnebezpečnější letiště světa ho zařadili na první místo jejich žebříčku. Dobrodruhové se shodují, že přistání v Lukle je skutečně velkolepým začátkem cesty na nejvyšší horu zeměkoule.