Pro tamní muzejníky to znamenalo dvoudenní přípravy na jeho přesun z pardubického letiště do haly kunovického výrobce letadel, firmy Aircraft Industries. Letadlo už má totiž propadlá potřebná povolení, a proto se na několikahodinovou cestu vydalo po zemi, na korbě dvou kamionů.
Ve čtvrtek krátce před devatenáctou hodinou dorazila Máňa díky firmě Gruber Logistics do Aicraft Industries v Kunovicích.
„Moc děkujeme LOM Praha za zapůjčení tohoto krásného aeroplánu. Slibujeme, že teď poctivě zapracujeme také na jeho znovusestavení. Už v červnu bychom letoun rádi slavnostně představili veřejnosti,“ prozradil ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.
Trasa přesunu letounu na kamionech: Pardubice - Vysoké Mýto - Litomyšl - Moravská Třebová - Mohelnice - Olomouc - Prostějov - Vyškov - Kroměříž - Otrokovice - Kunovice
S opětovnou montáží pak muzejníkům pomůže přímo výrobce letadla, společnost Aircraft Industries, která jim poskytne zázemí i originální vybavení.
„Máme z toho letadla velkou radost. Čtyřistadesítky sice v muzeu už máme, včetně prvního prototypu, ale všechno jsou to starší verze. Varianta UVP nám však dlouho chyběla. Má zajímavou historii, a navíc jde o letadlo v salonní úpravě. Rozšíří tak i naši kolekci VIP letadel, která máme v muzeu už čtyři,“ uvedl Martin Hrabec.
Letoun L-410 UVP-T v kunovickém Letu vyrobili 25. listopadu 1981 a ještě v prosinci si jej převzala Československá lidová armáda, v rámci níž sloužil na základně v Praze-Kbelích. Na konci osmdesátých let byl jakožto salonní stroj využíván pro přepravu zahraničních zbrojních inspektorů organizace KBSE (předchůdce dnešní OBSE).
V roce 2002 pak přesídlil k jednotce do Pardubic, kde si jej v roce 2004 převzalo nově vzniklé Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA s.p. Poslední let tohoto stroje proběhl 22. října 2020 s posádkou ve složení Karmazín a Červený. Jeho celkový nálet je 7 479 hodin a dohromady absolvoval 13 892 přistání.