Poté, co jej rekordním převozem získalo Letecké muzeum v Kunovicích, obdržel takzvaný naganský expres na posledním jednání města svoji vlastní plochu díky odsouhlasenému rozšíření pozemků pro muzeum. To však paradoxně může způsobit zdržení, kdy se má znovu sestavený Tupolev ukázat veřejnosti. 

„Rozšíření plochy pro výstavu letadel určitě vítáme. Nejenže tím vznikne poměrně rozsáhlý prostor, na němž si budou moci návštěvníci muzea vládní speciál prohlédnout, ale také se nám usnadní manipulace při jeho převozu. Namísto zhruba sedmdesáti procent exponátů tak budeme muset hýbat pouze s několika z nich,“ vysvětlil nesporné výhody za Letecké muzeum v Kunovicích Martin Hrabec. 

V souvislosti s vyčleněním nového pozemku se však obává prodloužení termínu, kdy by mohl být naganský expres vystaven. „Jedinou nevýhodou nově rozšířené plochy je to, že se trochu svažuje, takže bude nutné před umístěním Tupolevu terén srovnat. I v tom nám pomůže město, nicméně pozemní práce dají chvíli zabrat,“ upozornil Martin Hrabec.

Celkově v současnosti využívá Letecké muzeum plochu o velikosti zhruba jedenácti tisíc metrů čtverečních. Nově pronajaté pozemky od města získá za stejných podmínek, jako ty stávající. „Chceme, aby letounu TU-154M měl důstojné místo v muzeu. Zaslouží si ho. Nicméně nedokážeme přesně určit velikost plochy. Zatím se zpracovávají plány a musí se pozemek geometricky oddělit,“ sdělila starostka Kunovic Ivana Majíčková.

Zásadních úspěchů ve svém fungování přitom dosáhlo Letecké muzeum už na začátku letošního roku, kdy se mu podařilo získat desetiletý bezplatný pronájem pro všechny pozemky, na nichž dnes působí. Do té doby totiž kvůli nejasným majetkoprávním vztahům mělo smlouvu s městem vždy pouze na jeden rok dopředu. „V roce 2005 vznikla smlouva mezi Slováckým muzeem, Kunovicemi a Slováckým aeroklubem, kdy činnost muzea mělo zajišťovat Slovácké muzeum, jako zástupce Zlínského kraje. Zhruba tři roky zpátky však aeroklub vypověděl smlouvu s tím, že chce muzeum provozovat sám,“ vzpomínal ředitel Slováckého muzea Ivo Frolec.

Až v roce 2017 však Slovácký aeroklub založil pobočný spolek s názvem Letecké muzeum v Kunovicích, což mu otevřelo dveře k vyjednávání s městem.

Velký přelet naganského expresu, tedy největší přeprava letecké techniky v historii České republiky, byl uskutečněn už v roce 2016. Od té doby se v Kunovicích intenzivně pracuje na zpětné složení částí vládního leteckého speciálu Tupolev Tu-154M.
„Dnes máme už všechny zásadní práce hotovy a víceméně finišujeme s drobnými pracemi na elektrotechnice a dodělávkami. Termín oficiálního vystavení však nechci předjímat,“ dodal Martin Hrabec s tím, že nevyloučil ani datum 1. dubna, což je zároveň první den v příštím roce, kdy bude mít Letecké muzeum otevřeno.

Historie Leteckého muzea v KunovicíchVznik Leteckého muzea v Kunovicích se datuje do roku 1970, kdy bylo založeno jako dobrovolná organizace Slováckého aeroklubu. Po revoluci se přestěhovalo na pozemky o rozloze 11436 metrů čtverečních, na nichž má svá letadla doposud. Tehdy ještě klíčové parcely vlastnilo zemědělské sdružení, které je však v roce 2000 prodalo Kunovicím. O pět let později vzniká vzájemná smlouva s městem, Slováckým muzeem a Slováckým aeroklubem o provozu muzea. Ta je vypovězena v roce 2014. Od té doby hospodařil v muzeu aeroklub sám. V roce 2017 byl založen pobočný spolek aeroklubu s názvem Letecké muzeum v Kunovicích. Tomu se vzápětí daří vyjednat dlouhodobý pronájem pozemků vlastněných městem. V současnosti se v areálu muzea nachází na 29 letadel, z nichž je veřejnosti přístupných 22 exponátů. V roce 2016 se také uskutečnil pod taktovkou Leteckého muzea takzvaný Velký přelet, tedy největší přeprava letecké techniky v historii České republiky. Hlavní roli velkého přeletu obsadil vládní speciál Tu-154M. Letecké muzeum je dodnes spravováno partou nadšenců a dobrovolníků, jejichž počet kolísá mezi šesti až dvanácti členy.