Tato firma koupila před necelými dvěma lety krachující kunovické Letecké závody a opět rozjela výrobu letounů L- -410. Součástí továrny je i letiště, které zatím využívá AI a další firmy sídlící v komplexu – například Evektor Aircraft, tamní aeroklub a příležitostně soukromníci či třeba prvoligové fotbalové kluby k cestování na zápasy.

Zlínský kraj chce po dohodě s majitelem proměnit tuto plochu na regionální centrum osobní vzdušné dopravy. „Nebylo by to velké letiště, ale z průzkumů víme, že by jej hojně využívali podnikatelé a manažeři místních firem a hlavně zahraniční klienti, a to pro vnitrostátní i zahraniční cesty,“ naznačil krajský radní Petr Hradecký. Podle něj by projekt přilákal investory i turisty.

Modernizace si vyžádá stovky milionů

Terminál pravidelné letecké dopravy by uvítaly i Kunovice. „Jistě by se zvýšil zájem o město a letiště by přitáhlo i obchodníky a podnikatele. Podpořili bychom jej třeba distribucí letenek v našem informačním centru,“ navrhl kunovický starosta Jiří Vařecha.

Tato změna by si však vyžádala rozsáhlou modernizaci letiště za stovky milionů. „Upravit by se musela celá infrastruktura, řídící věž i rozjezdová dráha a určitě by bylo nezbytné zažádat o dotace z evropských fondů,“ uvedl mluvčí kraje Patrik Kamas.

Na otázky, kam se bude z Kunovic létat, je však ještě brzy. „Nyní jednáme o optimálním uspořádání společnosti, jenž bude provozovat samotný areál. V ní bude mít podíl Aircraft Industries, Zlínský kraj a města Kunovice a Uherské Hradiště,“ vysvětloval Kamas. Zatím se podle něj nedá odhadnout, kdy zúčastněné strany dospějí k dohodě.

Společnost AI ale věří, že rozhodnutí padne během několika týdnů. „Už v dohledné době dosáhneme řešení vyhovujícího všem zainteresovaným. Vznik krajského letiště není naším primárním zájmem, ale jsme ochotní podle výsledků jednání zpracovat společný postup při modernizaci komplexu,“ sdělil Planička.