O takovéto podobě cestování sní dlouhá léta spousta řidičů z Uherskohradišťska. Ze zcela nového dokumentu, který si společně nechala zpracovat města Uherské Hradiště, Kunovice a Staré Město, vyplývá, že stejně uvažují představitelé tamních radnic.
„Je pravdou, že jakékoliv zrychlení přesunu mimo tato města bych uvítal. Někdy se v těch centrech člověk zaseká na opravdu hodně dlouhou dobu. Otázkou ale je, jestli se na to všechno najdou peníze," vítá podobné plány Marek Vávra ze sídliště Štěpnice.
Uvažuje se o spojce ze Štěpnic na obchvat
Vybudování zcela nové komunikace ve směru od Uherskohradišťské nemocnice přes ulici Průmyslová až k napojení na současný obchvat silnice I/50 je pouze jedním z mnoha výstupů takzvaného generelu dopravy, který mají zástupci zmíněného trojměstí nově k dispozici. „Máme po dlouhé době aktuální strategický dokument v oblasti dopravy, ten předchozí pocházel z roku 1996. Tento nový materiál vznikal skoro dva roky a reaguje na současnou situaci v dopravě. Navrhl určitá opatření, která by se měla udělat, a to na dalších dvacet let dopředu, až do roku 2035," osvětlil důležitost nového dokumentu místostarosta Uherského Hradiště Zdeněk Procházka.
Křížení ulice Jiřího z Poděbrad a ulice Stojanovy, Uherské Hradiště. ilustrační foto. FOTO: Petr Mareš
Zároveň také naznačil, co nastane, pokud tomu tak nebude. „Pakliže se některá z těchto doporučení neuskuteční, bude to nejspíš znamenat úplný kolaps dopravy v Kunovicích či v Uherském Hradišti," poznamenal Zdeněk Procházka. Na základě výstupů generelu mají místní úředníci jednotlivá jeho doporučení podrobněji rozpracovávat a chystat k realizaci. Vzniku dokumentu předcházely rozsáhlé průzkumy v oblasti počtu projíždějících vozidel, stejně jako ohledně množství cestujících v městské hromadné dopravě. Řeší také problematiku průjezdnosti zmíněných měst, parkování či pohyb chodců a cyklistů. Mimo novou spojnici od nemocnice přímo k I/50 by se v nejbližších letech měla dočkat stavebních úprav například také hradišťská křižovatka ulic Jiřího z Poděbrad s ulicí Stojanova, která by měla být rozšířena a doplněna o odbočovací pruhy, nebo také kruhový objezd u zimního stadionu, který je dnes už údajně na hranici své kapacity.
Na Jarošov by byla žádoucí alternativní komunikace
„Pro nás je v dokumentu nejzajímavější severní obchvat Uherského Hradiště, který by vedl mezi Jarošovem a Starým Městem. Měl by to být vlastně i přivaděč na budoucí dálnici D55. Ovšem některá čísla zase ukazují, že by zřejmě nebyl plně vytížený," uvedl ke generelu za Staré Město tamější starosta Josef Bazala. A důležitost tohoto konkrétního kroku potvrzuje i Zdeněk Procházka. „Taková silnice by ulehčila dnešní silnici 497 ve směru na Zlín i samotné ulici Sokolovská. Od Jarošova totiž není žádná alternativní komunikace pro případy, že se tam něco stane," podotkl hradišťský místostarosta.
Oproti tomu Kunovice upínají svou pozornost zase k jiné části nového dokumentu. Tou je navrhovaná spojka mezi silnicemi I/50 a I/55, která by vedla poblíž letiště, mimo samotnou zástavbu Kunovic. „Dokument potvrdil, že rozvoj automobilové dopravy je prioritně směřován k odvedení tranzitní dopravy z Kunovic, a to výstavbou nového propojení silnic I/55 a I/50 západně od zástavby Kunovic. Poukázal, že dopravní situaci v našem městě nevyřeší jen výstavba silnice D55," vyjádřila se starostka Kunovic Ivana Majíčková. Nový generel už údajně vedení tohoto města předložilo ministerstvu dopravy a dohodlo se na jednání a hledání společných řešení s ministrem dopravy.
Vyhotovení generelu dopravy přišlo všechna tři města na 1,161 milionu korun, 67 procent z této částky hradilo město Uherské Hradiště.