Obyvatelům domů vadí kromě množství kamionů také čas jejich průjezdu. Nezřídka to bývá časně ráno či naopak později večer, ale také o víkendu. „O půl šesté ráno mi pod okny projíždí cisterny s cementem. Druhá strana vesnice pak poslouchá auta vezoucí písek. Trvá to už tři nebo čtyři roky," popsal aktuální situaci v Kněžpoli jeden z jejích obyvatel Milan Vyorálek.
Podobných upozornění slýchávali obecní zastupitelé na svých zasedáních v poslední době vícero, pověřili proto starostu, aby s majiteli podniků stojících na okraji obce vyjednal přívětivější podmínky tranzitního provozu. „S konkrétními požadavky ale za nimi nepůjdu. Všichni si uvědomujeme, že není možné striktně prohlásit, aby zde od tří hodin odpoledne nejezdila nákladní auta. Tím bychom citelně zasáhli do podnikání subjektům, které jsou v průmyslovém areálu přítomny již řadu let. Budu chtít nastavit mantinely na víkendy a večerní hodiny," uvedl starosta Kněžpole Petr Knot.
Obce v takových případech sice podle zákona mohou požádat příslušné dopravní inspektoráty o umístění dopravní značky omezující kýžený parametr, v praxi se toho ale moc neužívá. „Taková rozhodnutí pak narážejí na žaloby ze strany majitelů firem, jimž omezují jejich podnikatelské zájmy. Po poradě s odborníkem na tuto problematiku se proto zkusíme se zástupci společností dohodnout na kompromisu, který by byl pro všechny přijatelný," konstatoval první muž Kněžpolského obecního úřadu.
Ten se nyní nachází v nezáviděníhodné pozici. Musí najít kompromis mezi zájmy stěžujících si obyvatel a zájmy podnikatelů přinášejících do obce práci i peníze. „Názory našich občanů jsou pro nás samozřejmě velmi důležité, musíme si ale uvědomit, že právě pro ně přinášejí firmy pracovní příležitosti. Místních lidí zaměstnávají poměrně hodně. A nemůžeme opomenout ani daňové příjmy do obecního rozpočtu," dodal starosta Knot.
V kněžpolské průmyslové zóně hospodaří podniky Promont, AZ beton, Fyto Jarošov a Kovop. Proti činnosti některých z nich se u skupiny obyvatel Kněžpole zvedla vlna nevole právě kvůli zvýšenému průjezdu nákladních aut vesnicí. Nespokojení lidé přibližně před dvěma lety založili občanské sdružení Kněžpole pro život, jež upozorňuje na problémy a rozdmýchává emoce kolem průmyslové zóny.
Vysvobozením by bylo vybudování silničního obchvatu vedoucího mimo obydlenou zástavbu. Jako řešení to nabídli sami majitelé firem. Na to ale nechtějí přistoupit vlastníci dotčených pozemků, kteří tak tuto variantu zablokovali. „Míč je stále na jejich straně, prozatím je to patová situace," prohlásil jednatel společnosti AZ beton Petr Suchánek.