Hradiště z tohoto žebříčku k prvnímu letošnímu pololetí vychází velmi špatně. Z 59 okresních měst skončilo čtvrté odspodu, tedy 56. V kategorii krajských měst se nevedlo ani Zlínu, umístil se desátý z třinácti.

Aktuální statistika České pojišťovny přitom zaznamenala pozitivní rekord za celou její desetiletou historii – hned dvacítka okresních sídel z ní vyšla s nejvyšším možným indexem.

„Tato města jsou totiž bez záznamu o smrtelné nebo vážné dopravní nehodě. Ve srovnání s loňským prvním pololetím, kdy tohoto výsledku dosáhlo devět měst, se jedná o výrazné zlepšení," píší ve své zprávě marketingoví specialisté České pojišťovny.

Je však jízda Hradištěm natolik nebezpečnou záležitostí, jak napovídají čísla?

Ověřit to není jednoduché. Uherskohradišťští policisté statistiku nehodovosti přímo ve městě nevedou. Čísla mají pouze pro území celého okresu. Zatímco loni zemřelo do konce října na silnicích regionu při karambolech deset lidí, letos za stejné období to byly čtyři osoby. Naopak počet těžkých zranění stoupl ze 44 na 63.

„O bezpečnosti provozu vypovídá statistika pojišťovny jen málo. Drtivá většina vážných nehod se stává na silnicích mezi městy. Proto nerozumím tomu, proč takové údaje řeší. Zahrnout do výzkumu pouze území měst je nesmyslné," poznamenal mluvčí uherskohradišťských policistů Aleš Mergental.

Podle něj statisticky doložitelný trend existuje, avšak v celostátním a dlouhodobém měřítku. Počty těžce zraněných a zemřelých na silnicích České republiky od poloviny devadesátých let postupně klesají. Nejčastějšími příčinami vážných dopravních nehod zůstávají nesprávný styl jízdy a nepřiměřená rychlost.

„Život řidiči nezachrání tisková zpráva pojišťovny, ale jedině to, že se bude snažit jezdit bezpečně," dodal mluvčí Mergental.

Nedostatkem Indexu bezpečnosti je fakt, že nebere v potaz hustotu provozu ve sledovaných městech, což je zkreslující. Upozornil na to místostarosta Uherského Hradiště Zdeněk Procházka, jenž má dopravní problematiku v gesci.

„Celým městem vede průtah značně frekventované trasy I/55. Pak tu máme spojnici Hradiště se Zlínem, kdy Sokolovskou ulicí projede 24 tisíc vozidel za 24 hodin. Je logické, že na takových silnicích dochází k nehodám," okomentoval statistiku místostarosta Procházka.

Ten se pokusil o srovnání Hradiště s jihočeskými Prachatice, jež jsou asi poloviční.

„Hlavní silnice je zde obchvatem zcela odkloněna mimo město. Do něj tak zajíždí opravdu jen obyvatelé či návštěvníci. U nás spoustu dopravy tvoří tranzit. To je neporovnatelné, z takového měření musíme vyjít jasně špatně," uzavřel.