Město historicky cenný objekt nyní nazvalo Slovácké centrum kultury a tradic. O tom, že je název trefný, nesvědčí jen vyjmenované unikáty, ale také přestěhované prostory hradišťského Klubu kultury, které se do jezuitské koleje přestěhovaly. „Největším tahákem může být například galerie Joži Uprky, ale určitě s velkým zájmem návštěvníků se setká i infocentrum, které je nejen hezky opravené, ale především pro veřejnost i město velmi důležité," poznamenal ředitel hradišťského Slováckého muzea, jehož pracovníci instalovali v prostorách opravené koleje i multifunkční expozici o historii města. Součástí výstavy budou například originální mučící nástroje jako například španělská bota či palečnice. Mučící nástroje přiblíží historii hrdelního a útrpného práva v někdejším královském městě. Bohaté a zajímavé historii Slovácké metropole věnuje v opravené budově jezuitské koleje na Masarykově náměstí hradišťská radnice celé tři místnosti. Expozice nabízí všechny technické vymoženosti moderní doby. Budou k vidění skutečné předměty, ale k dispozici je návštěvníků i virtuální interaktivní „procházka" městem

Expozice obrazů Joži Uprky přiblíží život významného moravského malíře nejen jeho díly, ale také fotografiemi z jeho života. Obrazy Joži Uprky se poprvé objevily na veřejnosti v devadesátých letech 19. století. „Je vnímán jako jedna z nejvýraznějších a nejosobitějších malířských individualit. Narodil se 25. října 1861 v Kněždubu u Strážnice, v malebném kraji Slovácka. Byl s tímto koutem naší země lidsky i umělecky natolik bytostně spjat, že se mu stal až do konce života trvalým a nevyčerpatelným zdrojem malířských inspirací," píše ve své brožuře vydané při příležitosti slavnostního zahájení provozu opravené jezuitské koleje historička Slováckého Muzea Blanka Rašticová.

Mezi nesporné unikáty, které však budou k prohlédnutí jen na požádání, bude původní barokní sklepení. Vchod do něho bude speciálně upravený a projít ke sklepení bude možné z kanceláře ředitele Regionu Slovácko. „Při opravách zdiva tento prostor objevili řemeslníci. Prostor byl zazděný a jeho nález byl v podstatě náhodný," poznamenala hradišťská památkářka Radka Borunská. Zazděný prostor se zasypanými zbytky původního barokního sklepení ukrýval novověkou keramiku, části kachlových kamen a skleněné nádoby. Sklepení zůstane zachováno v původní podobě.

To, že objekt kdysi sloužil jako jezuitská kolej, bude připomínat jedna z místností, jejíž strop bude opatřen původní pestrobarevnou výmalbou. „Malou část tohoto stropu bude zdobit původní výmalba, kterou doplní ta nová ve stejném stylu. Mě osobně překvapila barevná kombinace výmalby. Ovšem když jsem se dozvěděl, že takto původně strop vypadal, mělo to najednou punc unikátnosti," přiznal při prohlídce objektu místostarosta Stanislav Blaha.

Další místnost zase odhaluje část fresek, které se našly pod novodobou vrstvou omítky. „Další část fresek budeme muset odhalovat velmi opatrně a postupně, abychom je nepoškodili," tvrdí památkářka Borunská, která upozornila, že také trámové stropy na chodbách v prvním patře zůstaly původní. „Vyčistili jsme je a napustili speciálním olejem, aby vydržely dalších několik let," vysvětlila památkářka Radka Borunská.

V objektu bude fungovat Městské informační centrum, kancelář Regionu Slovácko, kavárna, i několik komerčních prostor. Novou podobu dostalo i Kolejní nádvoří, které slouží jako veřejně přístupný prostor pro kulturní produkce.

Jezuitská kolej

Jezuitská kolej: pochází ze 17. století

Zahájení oprav budovy: leden 2011

Ukončení oprav: srpen 2012

Cena oprav: 77 milionů korun

Unikáty opravené jezuitské koleje

• původní výmalba „vzorové" místnosti

• barokní sklep

• prohnutá podlaha v prvním patře

• původní fresky na stropě

• historické trámy

Co opravený objekt nabízí:

Expozice dějin města, Galerie Joži Uprky, infocentrum, kancelář Regionu Slovácko, kavárna, tři komerční prostory, Kolejní nádvoří – nový veřejně přístupný prostor (místo pro kulturní produkce), pracoviště Klubu kultury

Z HISTORIE JEZUITSKÉ KOLEJE:

Základní kámen Jezuitské koleje byl položen v červnu roku 1654. Přispěla k tomu donátorka Kateřina Zoubková ze Zdětína, která svůj majetek převedla ve prospěch řádu Tovaryšstvo Ježíšovo. Nezanedbatelný podíl na příchodu jezuitů je třeba přičíst také Václavu Kulíškovi z Moravičan, knězi působícímu v Mařaticích a v Uherském Hradišti a usilujícímu o rekatolizaci města. Samotná stavba koleje se ukázala jako velmi náročná, protože místo bylo silně bažinaté. Nezbylo než základy uložit až do hloubky tří metrů na mohutné dubové piloty. Na ně byly vrstveny velké přitesané balvany, na nichž teprve začalo vyrůstat základní zdivo. Celý barokní komplex byl dostavěn až v roce 1737, kdy byl zcela dokončen seminář v jednom z křídel dnešní Reduty. Gymnazijní budova a divadelní sál ale byly slavnostně otevřeny již v roce 1729.

Jezuitům patřila také přiléhající zahrada, kterou v roce 1862 koupilo město a v roce 1869 zde dokončilo výstavbu budovy německého gymnázia, v níž od roku 1918 sídlí obchodní akademie. Zbývající prostor byl upraven jako veřejný park.

Po odchodu jezuitů v roce 1776 převzal objekt vojenský erár, usídlila se zde městská posádka a sklady, aby od roku 1883 přebral prostory rakouský pěší pluk a v roce 1905 pak byla kolej propůjčena městskému magistrátu. Město zde následně zřídilo nouzové byty pro chudinu. Po první světové válce se vrátilo vojsko a objekt stále sloužil jako „stará kasárna" i poté, co byla v roce 1932 postavena kasárna nová, a to až do roku 1945, kdy definitivně nastalo období civilního využití. Do roku 1949 sloužil Okresnímu národnímu výboru, oddělení poválečného zásobování a poté se z něj stal až do roku 2010 Dům služeb. Po rozsáhlé obnově se i poslední část rozsáhlého komplexu jezuitských budov – kolej dočkala důstojného využití. Značně zchátralý objekt se podařilo zrekonstruovat i zásluhou EU, když město Uherské Hradiště získalo na projekt „Slovácké centrum kultury a tradic – revitalizace jezuitské koleje" právě podporu z fondů EU. (použito z materiálů PhDr. Jaroslava Pelikána)