Souboj odstartoval v neděli 16. června ve francouzském městě Chámbery, cíl je stanoven o více než 7000 kilometrů dál, v kazašské metropoli Astaně. Zhruba třicítka odvážlivců brázdí krajinu bez doprovodných vozidel či další podpory. Ti nejlepší včetně dua hájícího české barvy před několika dny již překročili státní hranici Kazachstánu.

„Na předních pozicích se držíme od prvních dnů. Severní Itálií, Slovinskem i Chorvatskem jsme projeli jako nůž máslem s průměrnými denními vzdálenostmi kolem 200 kilometrů," hlásí Karel Šebela s Honzou Gallou z dalekých krajů.

Problémy přišly až v Srbsku, a to u baterií a přívěsných vozíků tříkolek. Oprava v Bělehradě zabrala pět hodin. V Rumunsku zase Honzu Gallu kousl do nohy toulavý pes, kvůli čemuž následovalo očkování proti vzteklině a několikadenní odpočinek.

Zatímco po ukrajinských silnicích se nedalo rozumně jezdit, Rusko cestovatele příjemně překvapilo kvalitou cest i upraveností jejich okolí. Po překročení kazašské hranice dobrodruhy čekají ještě necelé dva tisíce kilometrů skrz step po hrozných, nebo vůbec žádných silnicích. „Každý den něco opravujeme, ale vše stále drží pohromadě a smysl pro improvizaci nám ještě nedošel," říkají optimisticky parťáci, kteří spolu už v minulosti podnikli dvě výrazně kratší solární cesty. Na té aktuální si vedou bravurně, rychlejší jsou zatím pouze Belgičan Raf Van Hulle a Francouz Jorge Moita. (lap)

Na čem jedou?

Czech Solar Team používá tříkolky z dílny uherskobrodského výrobce lehokol AZUB. Solární výbavu obstarala společnost Solartec. Patří k ní dva panely o maximálním celkovém výkonu 550 W a elektromotor o výkonu 750 W. Baterie mají kapacitu 1100Wh.