Zimní počasí zapříčinilo včera první komplikace v dopravě. V kopcích měly problémy zejména kamiony, které se snažily projet na letních gumách. A klouzalo to i řidičům osobních vozů. Málokdo totiž čekal sníh tak brzy.

„Nepamatuji se, že bychom někdy museli vyslat do terénu techniku už v polovině října, to je opravdu neobvyklé,“ poznamenal Kořistka.

Normálně začíná cestářům zimní pohotovost až 1. listopadu. „Jsme ale připraveni, situaci zvládneme. Jen bychom chtěli poprosit šoféry, aby do vyšších poloh jezdili jen na zimních gumách,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Valašska.

Sklady s posypovým materiálem jsou plné. „Máme nachystány dva tisíce tun soli a sedm tisíc tun inertního posypu. Do terénu může vyjet najednou až deset sypačů s radlicemi,“ poukázal Kořistka s tím, že valašští silničáři mají na starosti přes pět set kilometrů cest.

Podle policistů se včera v regionu nestala žádná závažná havárie. Několik kamionů ale ráno uvízlo na silnici z Horní Bečvy na Slovensko. „Zablokované byly oba dva jízdní pruhy až do dvou hodin odpoledne,“ popsala mluvčí vsetínské policie Ludmila Brousilová.

Náhlý příchod zimy nevyplašil ani cestáře ve valašských městech. „Lidé i technika jsou připraveni stejně jako před rokem,“ řekl mluvčí města Josef Beneš.

„Máme k dispozici tři velké sypače, menší vozidla na odklízení sněhu z chodníků a užších ploch a ruční frézu na údržbu mostků. Kromě jednoho vlastního jsme si smluvně zajistili externí výpomoc sedm traktorů s radlicemi,“ přiblížil ředitel společnosti TS Valašské Meziříčí Jiří Olivík.

K dispozici mají technické služby zhruba tisíc tun inertního posypového materiálu, což odpovídá průměrné zimní spotřebě. Po vyčerpání lze zásoby doplnit v průběhu sezony.

„Naproti tomu soli spotřebujeme minimum,“ poukázal Jiří Olivík na pokyn radnice solit kvůli ochraně životního prostředí co nejméně. „Sůl používáme v mimořádných situacích a na výslovnou žádost městského úřadu,“ potvrdil ředitel.

Celková délka místních komunikací udržovaných městem přesahuje sto šedesát kilometrů

Od rána jezdila technika také ve Vsetíně. „Máme k dispozici velký sypač, tři multikáry s radlicí a dva traktory,“ poznamenal Jiří Karola ze vsetínských technických služeb s tím, že v případě kalamity mohou vyjet do terénu další tři vozy s radlicemi a šest traktorů.

Technické služby se zde starají o dvě stě kilometrů cest. „Ve skladu máme dvě stě tun soli a čtyři sta tun inertního posypu. Pokud bude hodně sněhu nebo se zima dlouho povleče, objednáme další,“ řekl Karola.

V Rožnově pod Radhoštěm se bude o údržbu sto třiceti kilometrů silnic starat osm sypačů, devět traktorů a osm čelních nakladačů.

„Ve skladech máme připraveno tři sta tun inertního posypu, solit ale moc nemůžeme, jsme v chráněné krajinné oblasti,“ řekl mluvčí města Tomáš Gross.