Řidiči budou moct volně projet hranicemi bez zastavení a snížení rychlosti.

„Vnitřní hranice členských států nebudou hlídané. Bude možné je překročit téměř kdekoliv,“ uvedla Hana Malá z tiskového odboru ministerstva vnitra. Dodala, že bude potřeba respektovat například přírodní rezervace a vlastnické vztahy. Neomezený pohyb bude platit i u tak zvané zelené hranice, která je v současné době legálně propustná jen na česko-slovenském pomezí, a to pouze pro občany sousedních republik.

„V každém příhraničním pásmu budou fungovat smíšené policejní hlídky z obou států,“ dodala Malá z ministerstva vnitra. Jejich úkolem prý bude chránit veřejný pořádek a bezpečnost na svěřeném území. Novinkou pro policii bude možnost pronásledování utíkající nebo ujíždějící osoby za hranice státu.

Kamiony nebudou mít omezení

Z hranic Zlínského kraje zmizí přibližně 450 příslušníků cizinecké a pohraniční policie. „Třetina z nich přejde na územní složky do Uherského Hradiště, Vsetína nebo Zlína a zbylá část zůstane u cizinecké policie a bude spadat pod městské inspektoráty,“ uvedl Libor Krejčí z oblastního ředitelství Cizinecké a pohraniční policie v Brně. Policista ze Strání, který si přál zůstat v anonymitě, kvůli tomu uvažuje o změně zaměstnání. „Nechci nikam daleko dojíždět a být pryč od rodiny,“ svěřil se. Co má konkrétně v plánu, zatím prozradit nechce.

Státní orgány ve spolupráci s krajem a obcemi budou muset řešit řadu technických opatření. „Týkají se například zařízení hraničních přechodů, zábran pro překračování hranic nebo dopravního značení upravující rychlost jízdy v hraničním pásmu,“ řekl krajský zastupitel Ondřej Benešík. Část budov, které po odchodu policie zůstanou prázdné, bude podle něj nabídnuta obcím nebo místním podnikatelům ke koupi.

„Vyřešit musíme i umožnění průjezdu kamionů přes přechody, kde dnes platí omezení,“ dodal Benešík. To se ale vůbec nelíbí starostům obcí, kterých se to týká. „Nákladní auta by jezdila zastavěnou částí obce v délce pět kilometrů,“ uvedl starosta Strání Pavel Mimochodek. Podle něj by zvýšení tonáže motorových vozidel v obci napáchalo víc škody než užitku.

„Není ani možné, aby se v důsledku toho zvýšily tržby místních obchodníků,“ doplnil starosta. Kdyby si totiž řidič kamionu chtěl zajít ve Strání na oběd, stejně by neměl kde zaparkovat.

V současné době jsou všechna nákladní auta jedoucí ze Slovenska touto oblastí odbavována na hraničním přechodu Starý Hrozenkov – Drietoma. Jsou tam pevnější cesty a speciální odstavné pruhy. Hrozenkovský starosta přesto nevidí důvod, proč by měla být doprava v ostatních obcích omezena. „Mnohdy tu projede až dva tisíce kamionů denně,“ řekl starosta Milan Vaculík.

Uvolnění hranic by mohlo pomoct rozvoji turismu. „Cyklostezka vedoucí přes česko-slovenské území může být lépe využívaná. Se slovenskou obcí Moravské Lieskové už dokonce domlouváme cyklistické závody,“ prozradil straňanský starosta Mimochodek. Dalšími plánovanými akcemi v rámci přeshraniční spolupráce jsou stavba rozhledny nebo rockový víkend na Velké Javořině.