Facebook. Pokud bydlíte v Uherském Hradišti, měli byste ho důvěrně znát. Podle statistik je metropole Slovácka městem s nejvyšší koncentrací uživatelů oblíbené sociální sítě v celé České republice. „Pracoval jsem s padesáti největšími českými městy. Podle Facebooku si zřídilo profil 15 200 lidí z Uherského Hradiště, což při 25 597 obyvatelích dělá 59 procent populace města,“ vysvětlil autor statistiky Michal Kratochvíl. Druhá se v tomto ohledu umístila Olomouc, třetí Mladá Boleslav.

Dá se skutečně věřit tomu, že téměř dva ze tří Hradišťanů včetně kojenců a seniorů používají Facebook? Někteří uživatelé takto vysoké číslo zpochybňují.

„Facebook například nezná Staré Město. Statistický výsledek by tak mohl být zkreslen faktem, že část Staroměšťanů rezignuje na přesnost a jako své bydliště uvede Hradiště,“ myslí si Vojtěch Baláž z bezmála sedmitisícového města ležícího na západním břehu řeky Moravy.

Jde tady o komunikační vyspělost obyvatel?

S rezervou na statistiku nahlíží i uherskohradišťská radnice. Nicméně vedení města počítačovou gramotnost obyvatel kvituje. „Přirozeně jsme rádi, že Hradišťané využívají moderních technologií a jdou s dobou. Otázkou je, zda prvenství v počtu uživatelů sociální sítě je ukazatelem komunikační vyspělosti obyvatel. Na druhou stranu bychom v lidech, a zejména dětech, podnítili větší zájem o kulturu, sport, literaturu, historii, folklor, přírodu nebo turismus,“ prohlásil mluvčí hradišťské radnice Jan Pášma.

Na Facebooku se prezentuje řada uherskohradišťských institucí a firem, a to Slováckým muzeem počínaje přes bary a občanská sdružení až například po Slovácký deník. „O umisťování aktuálních zpráv na Facebook se stará nevelký tým několika web- editorů. Snažíme se naše čtenáře informovat a bavit. Podle toho vybíráme počet a načasování jednotlivých příspěvků,“ prozradila webeditorka Slováckého deníku Milena Marešová s tím, že ji těší, když facebookoví fanoušci regionálních novin na síti přibývají a u článků slušně diskutují.

Diváci Facebook přijímají opravdu s velkým nadšením

Fanouškovství je ostatně jedním z nejvýznamnějších fenoménů Facebooku. Například produkt „Mařacký chleba“ má téměř dva a půl tisíce elektronických přívrženců. A ještě lépe je na tom oblíbené Slovácké divadlo.

„Díky Facebooku můžeme k našim divákům dostat informace, které se nám nepodaří sdělit prostřednictvím novin či televize. Ať už to jsou fotogalerie ze zákulisí dění u nás v divadle, videa, anketní otázky nebo aktuality. Ukazuje se, že diváci to přijímají s velkým nadšením. Facebookové stránky Slováckého divadla mají více než tři a půl tisíce fanoušků, což je každý den víc čtenářů, než mají některé noviny,“ sdělil herec a mluvčí divadla Josef Kubáník autorovi tohoto článku soukromou zprávou prostřednictvím Facebooku…

Uherskohradišťská radnice oficiální facebookový profil ještě nezaložila. Co se týče internetu, aktivity vyvíjí. „Součástí jednoho z projektů je i bezdrátové pokrytí určitých veřejných prostranství Wi-Fi signálem. Patří mezi ně autobusové a vlakové nádraží, Masarykovo náměstí, pěší zóna v Havlíčkově ulici a další místa. Prozatím je bezplatným signálem pokryto pouze Svatojiřské nábřeží u řeky Moravy,“ informoval mluvčí hradišťské radnice Jan Pášma. Novinky město přichystalo také na svém webovém portále. „Lidé si mohou v rámci projektu e-analýza bezpečnosti prohlédnout výskyt a četnost přestupků na území města řešených městskou policií,“ dodal Pášma.