Řeč je o 79letém Františkovi Zuskovi ze Zlína, který svou zručnost a um předváděl ve středu v Galerii Slováckého muzea v Uherském Hradišti na výstavě betlémů.

„Jako samouk jsem se tomuto materiálu začal věnovat, když mi bylo 38 let. Tehdy jsme byli na dovolené v Držkové, kde byla i dcera našich známých. Seděla na mezi, nůžkami si stříhala slámu a pletla velký vrkoč. A já jí říkám, Martino, nauč mě to také. A ona odvětila, však si, strýcu, sedni vedle mě a dělej to přesně jako já. Nastřihal jsem si tedy slámu a z fleku se mi ten vrkoč podařilo udělat,“ vzpomíná lidový řemeslník s úsměvem a dodává, že od té doby se mu práce se slámou stala osudnou. Řemeslný cit mu však podle jeho slov dali do vínku rodiče. Ti učili v dětství Františka i šest jeho sourozenců tomu, aby se dokázali sami o sebe postarat, a proto je vedli ke zručnosti v celé řadě činností.

„Rodiče byli velice šikovní. Tatínek uměl stavět, plést koše, no a my ostatní jsme uměli také kdeco, například okut krávy, sami si zaštupovat ponožky nebo třeba malovat kraslice,“ vysvětluje Zuska, jak se vyškolil také v malování velikonočních vajíček. „Paní Habartová ze Slováckého muzea v Uherském Hradišti mě dokonce vyzvala, abych se zúčastnil soutěže o nejkrásnější kraslici přelomu tisíciletí. Byl to sice hec, ale já se přihlásil a nakonec jsem skončil druhý v kategorii zdobení vajíček škrábanou technikou,“ vzpomíná na svoji dřívější uměleckou specializaci Zuska, který se narodil a vyrůstal na jihu Moravy v Kobylí. Hned po válce ale odešel do učení k Baťovi. Zůstal pak ve Zlíně, kde tancoval ve Slováckém krúžku i ve Vonici. Nakonec se v ševcovském městě i oženil a žije tam dodnes.

„Jsem vyučený zedník a pozdější student průmyslovky a mám technické cítění, což je veliká výhoda. Spoustu nápadů si totiž zprvu rozkreslím a až potom je formuji do tvarů třeba ze slámy,“ vysvětluje Zuska, který už vyrobil několik slaměných betlémů. Největší z nich čítá šedesát figurek, a protože jejich autor tíhne ke Slovácku, jsou mezi nimi například chlap s kosou, ženská s hraběmi či jiné zemědělské postavičky. Bezprostřední přístup ke všemu, čím se zabývá, vysvětluje tím, že všechno, co vyrábí, dělá pro potěšení a s láskou.