Když šofér kamionu u odpočívadla pod Buchlovem spatří policejní plácačku, ví, že jej čeká asi půlhodinové zdržení. Zhruba tak dlouho celá kontrola trvá. Dopravní policisté se zaměřují na všechny potřebné doklady, nákladové listy, kartu řidiče i technický stav vozidla, a to od hloubky dezénu pneumatik až po správný počet světlometů. „Například u třídy N3 činí maximální povolený počet dálkových světel tři páry hlavní světlomety plus dvě dvojice přídavných. Barva světla musí být striktně bílá,“ upozorňuje příslušník uherskohradišťské dopravní policie David Trojek. Do dálky svítící pojízdné cirkusy, které občas na silnici potkáváte, tedy předpisům rozhodně nevyhovují. Podobných nařízení musí znát podpraporčík spousty, zúčastňuje se proto pravidelných školení.

Dnes má navíc k ruce trojčlennou posilu. Asi třikrát do měsíce provádí kontroly kamionů společně s hlídkou uherskohradišťské policie také Mobilní expertní jednotka Centra služeb pro silniční dopravu. Pracovníci ministerstva dopravy v zaparkované dodávce ládují data z karty řidiče a tachografu do počítače a ověřují je v on-line databázi.

Nad jedním z pracovních stolků pojízdné kanceláře se vyjímá sbírka několika magnetů, které jednotka zabavila nepoctivým šoférům.

„Je to fígl, jak obelstít kolečko neboli kotouč, na nějž se zaznamenává, kdy řidič pracoval a kdy odpočíval. Magnety nebo spínače jej vyřadí z provozu, my na to ale podle různých indicií přijdeme,“ vysvětluje vedoucí skupiny Michal Štětkář.

Pokud je kontrolovaný kamion naložený, musí najet na mobilní váhu. Souprava nesmí překročit maximální stanovenou hmotnost, přeměřuje se i zatížení jednotlivých náprav. „Sestavit váhu trvá asi pět minut. Zařízení tvoří samotná deska vah a vyrovnávací koberec. Naměřená data putují kabelem rovnou do počítače v našem voze,“ říká člen jednotky Bohumil Skupina, když rovná pásy na promrzlý asfalt před stojící tatrovku slavičínské autodopravy. Její řidič veze náklad kamenů z lomu v Bzové do Ivančic u Brna. Bohumila Skupinu zdraví jako starého známého. Zřejmě se při silničních kontrolách vídají často. „Vezu tam už pátou soupravu. Potomkovi herce Menšíka. Teda, to jsou vily,“ glosuje dílo, na jehož stavbu dodává materiál. „Kdysi jsemto šestkrát otočil k tehdejšímu ministru zemědělství Palasovi. Co souprava, to materiál za sto padesát tisíc. Ale byl to borec, u překládky mně dal pěkný tringeld,“ baví šofér historkami policejní hlídku.

Jeho Tatra je přetížená o pětasedmdesát kilo. Při celkové hmotnosti pětadvaceti tun to není nic, co by strážci zákona postihovali. „Kdyby držel dietu, vlezl by se do normy,“ odmítají policisté s nadhledem „buzeraci“. Náklaďák s přívěsem odjíždí směr Brno s čistým štítem.

Co však v současnosti žádnému kamioňákovi při kontrole neprojde, je nefunkční ABS. I kvůli tragické nehodě, která se v buchlovských kopcích stala přednedávnem. Kamion tam v protisměru smetl osobní auto, jehož řidič na místě zahynul. Příčinou neštěstí byla pravděpodobně právě porucha ABS. „Oprava této závady je drahá. Dá se s tím jet, ale návěs se pak snadněji dostane do smyku, což mívá fatální následky,“ radí vedoucí Mobilní expertní jednotky autodopravcům, na co si mají dát pozor.

Na to, že budou dopravní policisty na Slovácku vídat stále častěji, se mohou řidiči nákladních aut spolehnout. Zatímco v roce 2010 zkontrolovali uherskohradišťští policisté 407 kamionů, loni jich bylo už 1700. Jen na kaucích od dopravců pro státní kasu vybrali téměř dva a tři čtvrtě milionu korun. „Rozhodně v tom budeme pokračovat. Jde totiž o jednu z priorit práce dopravního inspektorátu v Uherském Hradišti,“ konstatuje policista David Trojek, než se ve stoupání pod Buchlovem s dalekohledem a zastavovacím terčem znova postaví do jízdního pruhu.