„Kupovali jsme si tam jídlo, pivo nebo kávu, přitom jsme to měli lacinější, než normálně v sámošce. Nevím, proč se ruší, ani mě to nezajímá, pro nás je to prostě velká ztráta, protože nevím, jak si jinak budeme kupovat jídlo," kroutil smutně hlavou Josef Lapčík.

Nad situací si posteskl i vedoucí Domova pro seniory v Buchlovicích Antonín Gajdoš. „Je to škoda. Už když jsem nastoupil do domova před čtrnácti lety, kantýna tady vždycky byla, nicméně už delší dobu se potýkala s menšími tržbami. Příchod EET ale její zrušení uspíšil," konstatoval.

Než vyhazovat další tisíce na pořízení systému, s nímž by se navíc personál bufetu musel naučit pracovat, raději kvůli nepatrným tržbám provozovatelé zavřeli. Vedení domovu tak intenzivně pracuje na nalezení vhodné alternativy. To však může být tvrdším oříškem, než by se mohlo zdát. „I když nám někdo bude nosit potraviny z obchodu, už nikdo nezajistí, aby byly tak levné jako u nás. Nevím, jak někteří spolubydlící budou vycházet s penězi," pokrčil rameny Josef Lapčík

Nejde o ojedinělý případ, kde zavedení EET zavinilo konec hostinských služeb.

ČTĚTE TAKÉ ANKETA: Rozjezd EET na Slovácku s protesty i nervozitou

„Jeden z důvodů, proč jsme naši činnost na Salaši ukončili, bylo zavedení elektronické evidence tržeb. Jednoduše se moc nekamarádím s počítačem a učit se jej ovládat a dokládat přes něj daňové doklady je nad moje síly," vysvětlila provozovatelka hostince Markéta Ruberová.

Od prosince mají zavřeno i restauraci Bar Green Pub v Záhorovicích. Tam ovšem mají štamgasti naději, že se do oblíbené hospůdky vrátí. Pauzu v provozování pohostinství si vzala majitelka ze zdravotních důvodů, přičemž se bála, že by jí mohl složitý systém EET v pracovním shonu ještě přitížit. Po několikaměsíčním odpočinku by však chtěla znovu otevřít.

O ztrátě tržeb mluví i někteří subdodavatelé. Velkoobchod Royal zaznamenal od začátku prosince několik přerušení dodávek.

„Vím o jednotkách případů, kde už nebudeme dodávat naše zboží a definitivně tam s činností končí. Zaznamenali jsme také několik případů, kdy sice jeden provozovatel končí, na stejné místo ale hned nastupuje další," podotkl obchodní zástupce Royalu Robert Polášek.

Úbytek zákazníků zaznamenal také jeden z největších dovozců tlakových lahví, společnost Sitis. Jejich konkrétní množství, stejně jako Royal, však nedokázali zástupci firmy prozatím určit.