V únoru proto společně se starostou sepsali výzvu na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je správcem hlavního tahu na Slovensko. Situaci by měla zlepšit oprava silnice, která před několika dny začala, odškodnění se ale majitelé poničených domů zřejmě nedočkají.

„Jsem jedním z těch, kteří si na projíždějící kamiony stěžovali. Starosta bohužel bydlí v dědině, nikoliv v tomto úseku, proto došla situace až tak daleko, že jsme sepisovali stížnost. Máme nejenom popraskané domy, ale kvůli bezohledným řidičům se bojíme také o děti," nechal se slyšet Stanislav Rypák.

Že byl povrch vozovky ve špatné kondici si myslí i starosta obce Martin Gavenda, jenž místním s dopisem pro ŘSD pomáhal. „Lidi bydlící kolem padesátky se domnívají, že jejich domy mají kvůli projíždějícím autům částečně narušenou konstrukci. Na výzvu nám ŘSD obratem odpovědělo a v květnu se s opravami začalo," upřesnil starosta detaily celé kauzy.

Na první pohled by se mohlo zdát, že stížnosti nastartovaly proces oprav, ve skutečnosti tomu tak ale není.

„U nás se jakékoliv práce plánují minimálně dva roky dopředu, což platí i pro úsek v Bystřici pod Lopeníkem. Stavební čety jsme tam rozhodně nevyslali na popud žádosti od místních obyvatel," uvedl Karel Chudárek, ředitel zlínské správy ŘSD.

Opravy problematické části silnice 1/50 by měly trvat minimálně do konce května. Nově pokládaný takzvaný tichý asfalt má snížit množství hluku. Poté experti vyhodnotí, nakolik doprava ruší místní obyvatele, ale také zdali poškození přilehlých budov způsobil nerovný povrch vozovky.

„Praskliny uvnitř našeho domu nevznikají z ničeho jiného než od projíždějících náklaďáků. Pokud budu mít tu možnost, finanční kompenzaci budu chtít. Ohledně ní jsem však skeptický. Je to asi jako s pojišťovákama," pokrčil rameny Stanislav Rypák.

O úspěchu žádosti o finanční náhradu zapochyboval i ředitel ŘSD. „Znalecký posudek uzná nebo neuzná nárok postižených na nějakou formu vyrovnání. Ze svých zkušeností však mohu říci, že se jedná o zdlouhavý proces, jenž končí většinou bez jakýchkoliv příspěvků do zasažených oblastí," poznamenal Karel Chudárek.

Důvody jsou podle něj jednoduché. Domy mající konstrukční problémy nejsou často řádně vystavěné, jsou staré, či je zanedbaná jejich péče. Faktorů, proč se jejich stav postupně zhoršuje, je proto více, než pouze hluk od dopravy.

Sám doufá, že se spory neprotáhnou až k soudům. „Za tu dobu, co jsem v ŘSD, nepamatuji jediný případ, v němž by došlo až na soudní při. Pokud by problém dospěl až do takového stádia, bylo by to za dlouhou dobu poprvé v celém Zlínském kraji," dodal Karel Chudárek.