Uherské Hradiště Historický úspěch. Česká replika lodi z druhé poloviny 18. století, plachetnice La Grace, zvítězila na konci září v prestižní středomořské regatě Tall Ship Race 2013. Její trasa vedla z Barcelony do italské La Spezie poblíž Janova. Na palubě závod, jenž se chlubí padesátiletou tradicí, prožíval i spolumajitel lodi Petr Tanner z Uherského Hradiště.

Souboj desítek plavidel při pobřeží Středozemního moře je velkou několikadenní show. Při kotvení v přístavech sem proudí davy lidí, pořádají se doprovodné soutěže, prohlídky lodí, vystoupení a večírky.

Po třech dnech strávených v katalánské metropoli závod rozdělený do několika kategorií odstartoval. Ve třídě A, kam patří i La Grace, startovaly plnoplachetníky odpovídající době před rokem 1800. Béčko odpovídá historickým škunerům s příčným oplachtěním.

V kategorii C jsou zařazeny moderní lodě, v D pak závodní speciály. Technologické znevýhodnění historických replik kompenzují časové koeficienty, jež hendikepují moderní plavidla. Zúčastnilo se na čtyři desítky lodí.

„Hned na začátku se nám povedl dobrý manévr, díky kterému jsme se udrželi v čele. Když nám chodily SMS s průběžným pořadím, v němž jsme vedli, skoro nikdo po nocích nespal. Všichni se snažili v euforii pracovat a držet tak loď v optimálním kurzu," popisuje Petr Tanner atmosféru na palubě La Grace. Ujet 200 mil do francouzského Toulonu trvalo dva dny, etapu odtud do La Spezie korzárská La Grace zcela ovládla a vydobyla si tak celkové prvenství. Kromě času se hodnotilo i ustrojení posádky, vzhled lodě nebo třeba správné natažení plachet. Pirátská plachetnice o 24metrové délce trupu bodovala i výstřely z osmi děl. Paluba plachetnice pochopitelně nabízí zcela jiný denní režim než běžný život na souši či dovolenková plavba jachtou podél Chorvatska. „U kormidla se střídají služby, podle počasí se lany napíná a upravuje plachtoví, což je u starších plavidel fyzicky náročné. Před bouřkou musí námořníci vylézt na stěžeň a plachty srolovat, jinak hrozí převrácení lodi či zlomení stěžně," říká čtyřicetiletý Petr Tanner.

Placená posádka čítá čtyři lidi kapitána, kuchaře, strojníka a botsmana neboli šéfa paluby. Zbytek do celkové dvacítky zúčastněných tvoří lidé, již si zaplatili buď klidnou, nebo zážitkovou dovolenou podle množství práce na palubě.

La Grace zkonstruovali v profesionální egyptské loděnici, na vodu byla spuštěna v roce 2010. Před letošním velkým vítězstvím ale její osud visel na vlásku. Loni v říjnu totiž po nešťastné souhře okolností ztroskotala u španělských břehů. Vrak ležel tři týdny napůl potopený v písku, než ho odtáhla vlečná loď. Fanoušci a členové La Grace klubu však dokázali plachetnici uvést do původní kondice. Pracím na opravě velel právě mořeplavec z Hradiště, který plachtí už více než dvacet let. „S manželkou jsme se jednou rozhodli, že přeplujeme Atlantik. Na cestě jsme se potkali se současným kapitánem La Grace Josefem Dvorským. Jeho plán na stavbu historické lodi se nám líbil, dali jsme se dohromady," vysvětluje Petr Tanner, jak ke vzniku lodi v hodnotě asi jednoho milionu eur došlo.

Za poslední rok na ní strávil většinu času. A dle svých slov by se na ni zcela přestěhoval, kdyby to šlo. „To ale není možné. Máme dvě děti a třetí čekáme," uzavírá s úsměvem.