Podle lidí, kteří je využívají, už přestává jejich kapacita stačit a stávají se nebezpečnými.

„Kromě toho, že je tady ten provoz čím dál tím hustější, vše ještě navíc komplikuje nedodržování předpisů. To se týká hlavně bruslařů a maminek s kočárky,“ postěžovala si jedna z cyklistek Eva Holá.

Dodala, že lidé na bruslích i s kočárky se většinou pohybují ve skupinách roztažení přes celou cyklostezku. Je prý pak strašně složité se jim vyhnout.

„Člověk mezi nimi musí kličkovat a kolikrát jsem dokonce až sesedla z kola, protože jsem se bála, že se nevyhneme. Navíc zrovna před chvílí jsem viděla jednu holčinu na bruslích, jak ji málem srazilo auto, když nedokázala na křižovatce cyklostezky se silnicí zabrzdit,“ popisuje Holá.

To, že je provoz na obou cyklostezkách opravdu velký, potvrzuje i Jana Straufová, která po nich pravidelně chodí na procházky se psem a občas si na nich vyjede právě i na bruslích.

„Podle mě už to tady začíná být celkem nebezpečné. Mě se sice ještě nic nestalo, ale už jsem několikrát viděla, že se dva bruslaři snažili navzájem vyhnout a skončilo to srážkou,“ míní Straufová.

Podle aktivního cyklisty Petra Kohoutka spočívá problém těchto cyklostezek v tom, že je přístup na ně povolen úplně všem.

„Například v Otrokovicích tyto trasy jasně vymezili jen pro cyklisty a dodržování předpisu kontroluje policie. Ve Zlíně by to měli udělat taky tak, protože jinak to bude čím dál horší. Pěší si to pletou s chodníkem a pak to tak vypadá,“ povzdechl si Kohoutek.

O problému velkého zatížení obou cyklostezek magistrát ví, zatím však nechystá žádná opatření, která by situaci pomohla zlepšit.

„Cyklostezky určitě nebudeme rozšiřovat, protože nemáme kam. Tratě jsou vymezeny pro cyklisty a pro pěší, pokud by ji využívali jen oni, měla by být její kapacita dostačující. Bruslaři tam v podstatě nemají co dělat. My jim to však kvůli naší legislativě nemůžeme zakázat,“ sdělil vedoucí odboru dopravy zlínského magistrátu Pavel Dohnal.

Důvodem, proč není možné bruslařům zakázat pohyb po cyklostezkách, je podle něj to, že je zákon nedefinuje jako účastníky silničního provozu a tedy jim jasně nevymezuje pravidla pohybu.

„My můžeme v rámci zákona zakázat pohyb po trase pouze těm účastníkům silničního provozu, které zmiňuje zákon. Bruslaři se tedy řídí podle hesla, co není zakázáno, je povoleno,“ poznamenal Dohnal.

Policie má však jiný názor.

„Zákon bruslaře označuje za pěší a platí pro ně proto stejná pravidla. Tím pádem je i možné jim pohyb stejně jako chodcům na cyklostezkách zakázat,“ uvedla mluvčí zlínské policie Jana Bartíková.

Město chce ale i nadále ponechat cyklostezku k dispozici i pro pěší.

„Nepřipadá mi správné, abychom lidi omezovali tím, že jim zakážeme pohyb po cyklostezce. Spíš je nutné najít způsob jak je naučit, aby se na těchto trasách všichni navzájem respektovali,“ podotkl náměstek primátorky Miroslav Šenkýř.

Zatím jsou však přeplněné cyklostezky poměrně nebezpečné.

„Pravidelně vyjíždíme na tyto trasy k úrazům cyklistů i bruslařů. Jsou to většinou rozbité hlavy a polámané končetiny. Jedná se ať už o samostatné pády či o vzájemné srážky. Nejhorší případ se stal letos na jaře, kdy jedna žena po pádu na bruslích na cyklostezce směrem k zoo zemřela,“ zmínil mluvčí záchranné služby Zlínského kraje Petr Olšan.