Potřebuje však městská hromadná doprava na tomto území skutečně změnu? Na stolech zodpovědných lidí mnoho stížností od cestujících nepřistává…

U Kauflandu se nezastavuje

„Lidé v našem souměstí jezdí dvacet let MHD, která se za tu dobu vůbec nezměnila. Ne- uvědomují si, že jinde ji mají lepší. Doba si dnes žádá víc,“ tvrdí Jan Kolařík z Uherského Hradiště, student Českého vysokého učení technického a fanda dopravní problematiky. Iniciativu Za lepší MHD založil loni a vytvořil i její internetové stránky, které třeba na Facebooku mají desítky příznivců.

Nadšenci přes dopravu například nejsou spokojeni s obsloužením samotného centra slovácké metropole. Chybí jim třeba zastávka na Sokolovské ulici, u níž stojí kino, sportovní hala, hypermarket či komplex přebudovaných bývalých kasáren. Tedy místa, kam se dopravuje velké množství lidí. „Autobus mířící do Jarošova ale jede od nádraží až k Mesitu 1,8 kilometru bez zastavení,“ upozornil Kolařík.

Došlo by ke kolizi, tvrdí místostarosta

Na odbočce ke Kauflandu přitom autobusová zastávka stojí, jen ji žádný spoj nevyužívá. Autobus se tam totiž nemá kde otočit. „Teoreticky by mohl pokračovat přes Zelené náměstí. Pokud by se ale uličkami v bývalých kasárnách sukovaly autobusy nějaké pravidelné linky, bylo by otázkou času, kdy dojde k nějaké kolizi,“ uvedl uherskohradišťský místostarosta Zdeněk Procházka.

Celá věc prý bude aktuální, až se prostor bývalých kasáren silnicí napojí na Velehradskou třídu, s čímž město v budoucnu počítá.

„Zastávka by tam vhodná byla. Jinak je ale centrum města obslouženo dostatečně, vzhledem k možnosti umístění dalších zastávek, průjezdnosti a šířce silnic i docházkové vzdálenosti,“ dodal dopravní náměstek uherskohradišťského ČSAD Ivan Kallus.

Název zastávky, či jazykolam?

OSP. STS. SOU. I tak jsou pojmenovány některé zastávky MHD v hradišťském souměstí. Neaktuální názvy by mohly podle iniciativy dostat modernější a slušivější kabát. Místo na Kunovice, Míchárna krmiv by mohli cestující jezdit na Kunovice, Koupaliště, hradišťská SOU by se přejmenovala na Jiřího z Poděbrad a ve Starém Městě byste místo u STS vystoupili na Velehradské. „Změna názvu je možná na žádost města. Posuzuje se, zda navržené pojmenování odpovídá obecnému povědomí o umístění zastávky, ať již jde o aktuální nebo historický název,“ řekl k tomu náměstek Kallus.

Informovanost cestujících v pouličkách údajně také není stoprocentní. Ti neznalí poměrů si musejí odpočítávat zastávky, aby věděli, kdy mají vystoupit. „V každém městě s více než třiceti tisíci obyvateli se v autobuse na panelu ukazuje následující zastávka,“ konstatoval Kolařík.

V Hradišti tento problém vyřeší projekt KORIS připravovaný Zlínským krajem. Autobusy MHD se díky němu vybaví novými řídicími jednotkami, předními, bočními i vnitřními informačními panely, zvukovým informačním systémem, zadním číslem a povelovým přijímačem pro nevidomé. Vozy navíc budou on-line připojeny k centrálnímu dispečinku, který jejich polohu vysleduje pomocí GPS. Každé ze tří měst pak získá zastávkový stacionární informační panel.

„Dodavatel systému zatím nebyl vybrán, nemůžeme tedy ještě určit náklady na tuto akci ani termín jejího provedení. Konkrétnější informace budeme mít v červenci,“ informovala mluvčí krajského úřadu ve Zlíně Gabriela Sýkorová Dvorníková.

Nedostatků hradišťské hromadné dopravy shledává iniciativa kolem Jana Kolaříka mnohem více. Nepravidelnost linkového vedení, kdy třeba autobus označený jedničkou může jet v jednom směru šesti různými trasami a téměř každý spoj podléhá nějakým výjimkám. Kvůli neexistenci přestupních jízdenek dáte za cestu ze sídliště Východ do nemocnice a zpět čtyřicet korun, přestože okružní jízda Sady, Véskami, Míkovicemi a Kunovicemi vás vyjde na pouhou desetikorunu.

„Na rozdíl od některých jiných iniciativ nechceme proti někomu vést nenávistný boj nebo přicházet s kritikou bez návrhu řešení. Koneckonců jsme lokálními patrioty. Jen nás mrzí, že problematika MHD v Hradišti za poslední desetiletí nepodlehla žádným inovacím,“ zdůraznil Kolařík.

Jenže kde není žalobce, není ani soudce. „Naše MHD je funkční a odpovídá poptávce,“ je přesvědčen Ivan Kallus. Jak doplnil, průběžnou změnou bylo například vybudování nového odjezdového stanoviště na autobusovém nádraží nebo navýšení podílu ujetých kilometrů bezbariérovými autobusy z 53 na 61 procent z celkového počtu. „Připomínek chodí minimum a cestujících přibývá,“ souhlasí místostarosta Procházka.

Autobusy MHD objedou za rok 11krát zeměkouli

Město Uherské Hradiště na MHD ročně přispívá více než třemi miliony korun. 1,2 milionu dává na speciální školní spoje z Jarošova, Sadů, Míkovic a Vések, hradí bezplatnou přepravu seniorům starším sedmdesáti let a na každého obyvatele města platí sedmdesát korun ročně, což celkem dělá asi 1,8 milionu. Autobusy městské hromadné dopravy v souměstí Staré Město-Uherské Hradiště-Kunovice ročně najezdí 468 875 kilometrů, tedy obrazně více než jedenáctkrát objedou zeměkouli po rovníku.

Uherskohradišťský místostarosta Zdeněk Procházka se v oboru dopravy pohybuje třicet let a na místní MHD nedá dopustit. Autobusového spojení využívá i ke každodenní cestě do práce. Velkou výhodu vidí v ceně jízdného, která nyní činí deset korun. „A když si koupím čtvrtletní jízdenku, spadne cena až na polovinu. Za deset korun se tedy dostanu do zaměstnání a zpět,“ upozorňuje. Pro srovnání: jen celodenní parkovné na nejvyužívanějším parkovišti u hradišťského vlakového nádraží vás přijde na dvacetikorunu.