Na letišti v Kunovicích přistál bývalý vojenský letoun po přeletu z 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely vloni 15. října poté, co byl 2. září loňského roku slavnostně vyřazen z armádní služby a od armády jej získalo Technické muzeum v Brně, které jej zapůjčilo do expozice Leteckého muzea v Kunovicích.

„Aby mohl být Jak-40 z kunovické letištní plochy přesunut do leteckého muzea, bylo nutné, aby v něm zem dostatečně promrzla a letadlo se do ní nebořilo. Podle předpovědi počasí měly mrazy kulminovat tento víkend, proto byl první termín transportu stanoven na sobotu 13. února. A předpověď se vyplnila,“ upřesnil ředitel Leteckého muzea Kunovice Martin Hrabec.

Náročný přesun za traktorem

Dodal, že díky soukromému zemědělci Michalu Slováčkovi ze Starého Města, se za pomoci jeho traktoru vydal letoun na téměř dvoukilometrovou pozemní cestu z letiště Aircraft Industries v Kunovicích v sobotu 13. února po sedmé hodině ráno.

Pomyslný „přeskok“ do leteckého muzea ukončil Jak-40 pět minut před osmou hodinou ranní.

„Cesta z letiště do muzea nebyla vůbec jednoduchá. Bylo na ní několik plotů a bran, které pro nás představovaly komplikace. Vzhledem k tomu, že Jak-40 má rozpětí křídel 25 metrů, která jsou poměrně blízko u země, bylo mezi nimi a plotem většinou jen pár centimetrů. Vše jsme ale správně propočítali, takže se nám letadlo podařilo do muzea protáhnout bez vážnějších problémů,“ prozradil Martin Hrabec.

Kokpit proti kokpitu

Transportem letounu Jak-40 však přesuny v muzeu neskončily.

„Abychom mohli nový exponát do muzea převézt a postavit jej kokpitem proti kokpitu TU-154 - pilotními kabinami - tedy částmi letadla, obsahující přístroje a řídící ovládací prvky při všech letových režimech, museli jsme většinu muzejního areálu vyklidit. Jakmile jsme náš nový exponát zaparkovali, pustili jsme se hned do přesunu ostatních letadel,“ vysvětil ředitel muzea. Rozestavení exponátů se tak oproti minulému roku změnilo.

Jak-40 dolétal, ale jeho mise pokračuje.

„Po spolehlivé službě České republice ve vzduchu bude pokračovat v misi ryze pozemské. Bude svůj příběh vyprávět dalším generacím. Letoun Jak-40 představuje skutečný kus historie a jsme rádi, že se na jejím zachování můžeme podílet,“ nešetřil nadšením kurátor letecké sbírky Technického muzea v Brně Tomáš Přibyl.