Několik desítek návštěvníků se tam dozvědělo, jaká byla úloha astronomie na úsvitu křesťanství, jaký vliv mělo křesťanství na vznik kalendáře, a také něco o středověké astrální symbolice v církevní architektuře.
„Astronomie na území Moravy je daleko starší než z období příchodu soluňských věrozvěstů Konstantina a Metoděje. Archeologické výzkumy na našem území odhalily několik kultovních objektů z doby předkřesťanské. Pozorování určitých poloh slunce a měsíce u obzoru využíval pravěký zemědělec už před více než sedmi tisíci lety při pozorování z rondelů," uvedl brodský astronom. Tehdy se podle jeho slov začal vedle měsíčního kalendáře prosazovat kalendář sluneční. U prvních zemědělců se tak rondely staly základem pro stanovení kalendáře a zároveň pro astronomická pozorování komických těles.
„Představa, že východ kosmického tělesa, je zrození, nutila naše předky čekat na východ nového Měsíce, či do ruda zbarveného Slunce nad terénem. Přitom si povšimli, že se místo jejich východů mění. A právě tato skutečnost byla krůčkem k obzorové astronomii. Člověk si uvědomil důsledky pohybů těles nad obzorem, které se projevily změnou vegetace během roku," upozornil astronom. O staroslovanském kalendáři podle něj víme, že se v něm čas původně počítal na sezóny, pravděpodobně však existoval i dvanáctiměsíční lunární kalendář. Pozdější měření času podle juliánského kalendáře bylo údajně spojeno s působením byzantské mise Konstantina a Metoděje na území Velké Moravy po roce 863.
„Konstantin měl astronomické znalosti, neboť dříve přednášel filosofii na teologické škole v Cařihradě. Jsou také známy jeho vědecké disputace s učenými Araby a Židy, ve kterých by jen s teologickými znalostmi neobstál, a musel tedy být seznámen i s astronomií zmíněných národů," vysvětloval Rajchl. Ve druhé části své přednášky pak přiblížil vliv antické a arabské astronomie na vědomosti Slovanů. Poté pokračoval do období středověku, kde mluvil o vlivu církve na rozvoj kalendáře. Závěr přednášky, kterou vyslechlo několik desítek zájemců, patřil astronomické symbolice a rozmísťování staveb kostelů podle ní.