„Jeli jsme minulý týden ze Starého Města do Spytihněvi a většinu plavby jsme sledovali metrovou lebedu rostoucí na březích. Baťův kanál oplývá ohromnou reklamou, ale odpovědní lidé nejsou schopni zajistit posečení bodláků v okolí. To samé nám u Rybičky v Babicích vykládali hosté z Trutnovska, kteří zde tráví dovolenou. Správce toku by se o to měl více starat," konstatoval uherskohradišťský senior, jehož jméno má redakce k dispozici.

Řešení problému ale jednoduché zdaleka nebude. Vina rozhodně není na straně obcí, jejichž katastry kanál protéká. Obecní úřady mají smluvním závazkem dané pouze udržovat jednometrový pruh po obou stranách cyklostezky, která podél vodního díla vede. „Pořídili jsme kvůli tomu mulčovač, takže jsme nyní soběstační. Letos už jsme sekli dvakrát," potvrdil starosta Babic Miloslav Maňásek.

Zákon udržování břehů nařizuje Povodí Moravy. „Ne však v takové míře, aby tam rostl anglický trávník. Mohou si zvolit dva termíny ročně, kdy posečou. A to kvůli odtokovým poměrům při případném zvýšení hladiny," vysvětlil manažer obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Jiří Durďák.

Organizace si sečení břehů vzít na svá bedra nehodlá. S rozpočtem o výši 1,2 milionu, z něhož hradí platy, investice i marketing, by na to jednoduše neměla. „Všem by se moc líbilo, kdyby naše vodní cesta vypadala jako třeba kanály v Nizozemí. Tam jsou přece jen ekonomicky trochu dál," podotkl Jiří Durďák s tím, že sečení můžou brzdit i ochránci přírody. Loni se tak stalo kvůli rostlinám podražce křovištního, které poskytují zázemí housenkám kriticky ohroženého motýla pestrokřídlece podražcového.

Právě ochrana přírody je hlavním argumentem správce toku, tedy Povodí Moravy. „Jsme limitování doporučeními životního prostředí. To nás prosí, abychom trávu sekali později s ohledem na vzácné rostliny, které se v některých lokalitách vyskytují. Navíc vodní ptactvo zde vyvádí mladé. I když na to nemáme vyčleněny prostředky ani pracovní sílu, porost později posekáme," prohlásila mluvčí povodí Moravy Gabriela Tomíčková.

Návštěvnost Baťova kanálu se v posledních letech pohybuje kolem sedmdesáti tisíc lidí ročně, což odpovídá stávající maximální kapacitě této vodní cesty. Podle jeho provozovatele ale stoupá počet lidí, kteří zde tráví vícedenní dovolenou na úkor krátkodobých návštěvníků.