SLEDUJEME Baťův kanál, využití, rekreace a sociální zázemí

„U mnoha lidí vidíme, že se hodně těší na Baťův kanál, ale přijedou třeba s konkrétní představou, že je nějaká lodička povozí nahoru a dolů bez toho, aby si ji sami museli půjčovat. Bohužel, v Hradišti taková možnost není," potvrzuje Bernadetta Vaculíková, vedoucí Městského informačního centra v Uherském Hradišti, že o podobné svezení mají turisté zájem. Zdůraznila, že Baťův kanál je fenomén, v letní sezoně není den, aby se na něj někdo z turistů v informačním centru nezeptal.

Malá poptávka po vyplutí a návratu do Hradiště tuto službu zrušila 

Jenže turisté si musí plavidlo sami půjčit. Hromadná loď pro turisty, která by se po plavbě vracela zpět do přístavu, je nejblíže ve Veselí nad Moravou či ve Spytihněvi.

Jak se zdá, přání turistů nejspíš nebudou vyslyšena ani letos. „Asi před třemi lety jsme něco podobného v Hradišti provozovali, ale byla nízká poptávka. Jezdili jsme v sobotu a neděli několikrát denně a věčně jsme byli prázdní. Měli jsme tehdy dokonce i nějakou dotaci, abychom se uživili, ale ani tak se nám to nevyplatilo. Pokud bychom zaznamenali opravdu velkou poptávku po takové službě, nebráním se tomu jít do toho znovu, ale zatím o ní informace nemám," popsal své zkušenosti Stanislav Hampala ze společnosti Hamboot.

Výletní loď Morava nabízí i městský okruh po řece

Právě ta provozuje na Baťově kanále výletní loď Morava. Ta ovšem startuje a končí svou jízdu ve Spytihněvi. Pokud tedy chtějí návštěvníci Uherského Hradiště jejím prostřednictvím poznat Baťův kanál, nezbývá jim než uskutečnit jednosměrnou plavbu při návratu lodi do domovské Spytihněvi a pak se po vlastní ose vrátit zpátky do Hradiště. Jinou možnost jim zmíněná loď Morava nabízí ještě v rámci takzvaného hradišťského okruhu, který toto plavidlo činí během své návštěvy Hradiště. „To je hodinová plavba, ovšem pouze po řece Moravě. Kdybychom jeli do zdymadla, tak strávíme tři čtvrtě hodiny jenom tam," vysvětlil Stanislav Hampala.

Lidé preferují jízdu lodí po kanále

Co návštěvníci vodních toků na Hradišťsku preferují, naznačili provozovatelé přístavu ve Starém Městě. „Obecně je daleko větší zájem o plavbu po kanále než po řece Moravě. Ta je sice široká, ale je přece jen umělým hlubokým korytem, kde vidíte vše daleko od sebe. Oproti tomu na kanále máte všechno doslova na dosah ruky živočichy, flóru, hned kolem vás jezdí bruslaři, cyklisti. Na březích sedí rybáři, jste s nimi v kontaktu a máváte na sebe. Je to prostě úplně něco jiného. Proto pětadevadesát procent půjčených lodí jezdí nahoru po kanále na Spytihněv a Napajedla," vylíčil Petr Ondrušek ze zmíněného přístavu.

Velká loď po "baťáku" zatím jezdit nebude

O zakoupení velké lodě pro plavby na Baťově kanále ve Starém Městě absolutně neuvažují. „Byla by to ekonomická sebevražda. Podobné plavidlo má totiž už jiné aspekty, platí pro něj jiné poplatky, jiné technické prohlídky, má vyšší provozní náklady, musí jej řídit kapitán, musí mít posádku… Než by se nám ta loď vrátila, toho bych se možná ani nedožil. Navíc loď Morava současnou poptávku na plavby mezi Hradištěm a Spytihněví naprosto pokryje," vysvětlil Petr Ondrušek.

Varianta v Hradišti je půjčit si řídit loďku 

Návštěvníkům, kteří letos do slovácké metropole zavítají, tak nebude zbývat, než si loď sami vypůjčit, aby si projeli úseky, po kterých touží, případně zavítat za lodí Morava do Spytihněvi, eventuálně i za lodí Danaj do Veselí nad Moravou. „Ta povozí návštěvníky kamkoli, nejčastěji to bývá do Strážnice či do Ostrohu. Občas ale míříme i do Hradiště, to však bývá spíš na objednávku. Vždy se pak vracíme zpět do Veselí," uvedl provozovatel lodi i veselského přístavu Lukáš Habarta.

Že by se třeba právě on pokusil rozšířit lodní služby v Hradišti, není rovněž pravděpodobné. „Nemáme tam žádné zázemí a navíc plavba lodí z Veselí zabere zhruba čtyři hodiny, takže cesta tam a zpět je na celý den," uzavřel Lukáš Habarta.

Anketa není časově omezena. Hlasovat můžete 1x za 15 minut z jedné IP adresy