„Je za pět minut dvanáct pro to, aby se něco udělalo. Na Vltavě může rychle vyrůst zázemí a plavbě na hausbótu Prahou se pak bude jen těžko konkurovat,“ povzdychl si provozovatel lodní přepravy na Baťově kanálu Roman Procházka, který by za takových okolností podle svých slov sám na Vltavu odešel podnikat.

Tuto turistickou dominantu celostátního formátu degraduje na okresní úroveň nedostatek přístavišť a míst, kde by lodě mohly například vypouštět odpadní nádrže.

Na chybějící zázemí poukazují i zástupci organizací propagujících region. „Dokud nebude kde přistávat a nevznikne další potřebná infrastruktura, nestane se kanál turistickou dominantou kraje. Musím však přiznat, že tím, kdo razantně změnil přístup k lepšímu, je Povodí Moravy, které bylo dříve největší brzdou rozvoje,“ poznamenal jednatel sdružení Region Slovácko Josef Hapák.

Také provozovatelé lodí si pochvalují zlepšení stavu plavební cesty. „Je to tím, že jak generální ředitelství, tak i vedení hradišťského závodu Povodí Moravy považují rozvoj Baťova kanálu za svoji prioritu,“ poznamenal současný ředitel Závodu Střední Morava v Uherském Hradišti David Fína.

Záchranu rodinného stříbra, jak by se kanál dal také označit, má nyní ve svých rukou Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě, které vzniklo před třemi lety za podpory Zlínského kraje. Kromě protažení cyklostezky Nedakonice – Babice až do Kroměříže členové sdružení připravují výstavbu přístavišť. Tři z nich by měla vyrůst v Napajedlích, Uherském Hradišti a Kostelanech nad Moravou. Další projekt počítá s velkým přístavištěm, jako již existuje ve Veselí nad Moravou.

„Snažíme se tyto projekty realizovat co nejrychleji, nejen abychom stihli vyčerpat evropské dotace, ale především kvůli rodící se konkurenci na Vltavě,“ vysvětlil projektový manažer sdružení Jiří Durďák. Prozatím má plavba na Slovácku výjimku, kdy pronajímatelé hausbótů tam nepotřebují mít průkaz vůdce malých plavidel.

„Byla by velká škoda, kdyby se nepodařilo zachovat výjimečnost Baťova kanálu a přijít o turisty, kteří by tak skončili zase v Praze nebo jinde v Čechách,“ řekl Zdenek Polišenský z Nedakonic.

Již dříve uveřejněné texty s tématem Baťův kanál naleznete vpravo nahoře v oddíle Související články