Jedna z originálních atrakcí Zlínského kraje startuje novou sezonu 1. května. Na několika místech sezonu oficiálně zahájí. V Uherském Ostrohu odstartuje v tamním přístavišti v 10 hodin. Hned první den se bude možné vydat dvěma směry, jak do Veselí nad Moravou lodí Danaj, tak do Kostelan nad Moravou lodí Morava. Obě vyjíždí z Ostrohu zhruba po hodině. Připravený je i doprovodný program, v něm vystoupí Melody Gentlemen Lednice, orchestr BMV a šermíři.

Ve stejný den odpoledne pak zahájí sezonu i ve Starém Městě. Slavnostní akt provede vedení města ve 14 hodin. Od tohoto času jsou připravené vyhlídkové plavby a do 18 hodin zahraje skupina Amalgan.

Původně sloužila více než 50 kilometrů dlouhá vodní dopravní cesta k převozu lignitu z dolů v Ratíškovicích do závodů firmy Baťa. Dnes, po více než sedmdesáti letech už vozí jen zvědavé a nadšené turisty a cykloturisty. Těží z toho především města na trase. Třeba výletní loď Morava pluje od června do září ze Spytihněvi do Otrokovic či Starého Města. Vyplouvá se třikrát týdně. Na palubu je možné vzít i kola.

Po celé trase je 13 plavebních komor. Právě ty jsou podstatou technické památky. Loď či člun, musí totiž v plavební komoře počkat na srovnání hladin a teprve poté může pokračovat dál. „Plavební komory jsou automatizované na jednotný systém ovládání dálkovým ovladačem, včetně signalizace. Zůstala ovšem i zachovaná možnost ručního ovládání pomocí kliky," prozradila Gabriela Tomíčková, mluvčí Povodí Moravy.

Další plavební komory jsou v plánu. Konkrétně v Bělově a Rohatci. Projekt zatím naráží na nesouhlas některých ekologických aktivistů. „Pokud se projekt podaří dokončit spojíme dvě historická města Kroměříž a Skalici. Potenciál Baťova kanálu by se tím podstatně rozšířil," míní Zdeněk Urbanovský z Centrály cestovního ruchu jihovýchodní Moravy. Právě proplouvání komorami patří k netradičním zážitkům, který ocení především milovníci techniky.

„Je to fascinující dílo. Moc rádi se kolem Baťova kanálu třeba jen projíždíme na kole. V létě o víkendech to sice moc nejde, to je jako dálnice, ale já jako místní už vím, kdy a kam vyrazit, abych si jízdu užil," říká cykloturista Pavel Hlavička z Uherského Hradiště.

Baťův kanál tak má nepopiratelný význam pro rozvoj turismu ve Zlínském kraji. „Je to jedna z našich top atrakcí. Vypozorovali jsme, že kanál znají a navštěvují i turisté ze zahraničí, kteří mají právě rádi aktivní dovolenou s návštěvou zajímavých míst," doplnil Urbanovský s tím, že v dostupném okolí kanálu je na šedesát turisticky atraktivních lokalit včetně těch na seznamu UNESCO.

Podle něj Baťův kanál a navazující cyklostezka podporuje i další navazující podnikají. Vznikají restaurace, přístaviště či originální služby. „V Otrokovicích například funguje služba žlutý anděl pro cyklisty," poznamenal Zdeněk Urbanovský.