Nákup či stavba nových hausbótů je přitom velmi nákladná a při současném stavu infrastruktury vodní cesty a délce jejího provozu představuje rizikovou investici. Uvedl to majitel půjčovny Na Rejdě ve Spytihněvi, která je největší ve Zlínském kraji.

Ve Spytihněvi mají zájemci k dispozici čtyři hausbóty. Na červenec je kapacita plně obsazena, v srpnu je k dispozici jen několik posledních termínů. Cena za týdenní pronájem hausbótu v období letních prázdnin se podle vybavení obytné lodě pohybuje od sedmi do dvanácti tisíc korun. „Ještě letos budeme mít další dva hausbóty, které pořídíme s pomocí dotace od Zlínského kraje. Pokud bychom chtěli pořídit tato plavidla jen z vlastních zdrojů, bylo by to na samé hranici ziskovosti,“ řekl majitel spytihněvské půjčovny Stanislav Hampala.

Povodí Moravy od letošního roku rozšířilo provoz na unikátní vodní cestě. Plavební komory nyní v květnu, červnu a září kromě tradičních víkendů fungují i v pátek, o prázdninách pak bude možná plavba i ve čtvrtek. Jediným volným dnem v hlavní sezoně tak zůstává pondělí. Komory jsou navíc obsluhovány od 10 do 18 hodin, ještě loni komorování ustávalo o hodinu dříve. Provozovatelé půjčoven rozšíření provozu přivítali. Podle nich by ale nemělo být konečné, navíc je nutné ještě rozšířit infrastrukturu Baťova kanálu.

Ve Zlínském kraji nyní fungují na kanálu čtyři přístaviště, dvě z nich vznikla loni. Jde o Uherský Ostroh, Spytihněv, Babice a Staré Město. Kromě přístavišť staví Ředitelství vodních cest také jednoduchá přistávací místa. V letošním roce vznikne v severní části vodní cesty přístaviště v Otrokovicích, v plánu je i výstavba druhého přístaviště v Uherském Ostrohu a podobného zařízení v Napajedlech. Podél kanálu navíc vznikají cyklo-stezky, které rozšiřují nabídku turistických aktivit.

Vodní cesta vznikla ve 30. letech minulého století. Původně sloužila k přepravě lignitu z dolů na jižní Moravě do Baťových závodů a k závlahám.