Důvodem této situace jsou dopravní omezení, která tam začala platit 1. května, a šoféři s nimi musí počítat až do konce měsíce.

„Jejich důvodem je zavedení částečné uzavírky hlavního tahu u Bánova kvůli budování obchvatu obce v místech, kde dochází k jeho napojování na silnici,“ vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky Martina Vápeníková. Doprava je tam svedena do jednoho jízdního pruhu a řídí ji semafory a policisté. Provoz je proto jednosměrný.

Uzavírka začala už v sobotu, naplno se ale její důsledky projevily až v první pracovní den tohoto týdne. „V pondělí kolona aut od místa uzavírky na horizontu dosahovala až ke kostelu v Bánově. Nervozita se projevila hlavně u obyvatel obce, kteří se obávali, aby to tak nebylo po celou dobu omezení,“ uvedl starosta obce Zbyněk Král. Jeho slova potvrzuje i místní řidička Jana Beníčková. „Tvoří se tam kolony, ale jde o čekání v řádech několika minut, maximálně desítek. Když s tím řidiči budou počítat, tak jde o snesitelnou ztrátu času,“ řekla Beníčková.

Vedení obce požádalo kvůli potížím o pomoc dopravní policii. Ta proto začala na místě usměrňovat dopravu tak, aby byl upřednostněn ten směr, ve kterém je v dané chvíli více vozidel. Díky tomu se provoz výrazně zrychlil. Strážci zákona chtějí pomáhat lepší plynulosti dopravy i nadále, ale pouze v dopravní špičce. „Od úterý máme dohodu, že policisté provedou občasnou kontrolu, jak tam situace vypadá. V případě zvýšeného ranního i odpoledního provozu tam zajíždějí i dopravní policisté a ručně řídí dopravu tak, aby byla plynulejší. Není ale možné, aby tam hlídky byly neustále. Světelná signalizace to jinak během dne poměrně zvládá,“ informoval šéf uherskohradišťského dopravního inspektorátu Josef Hnilička.

Došlo také k prodloužení intervalu na světelné signalizaci pro oba směry. „Bylo to proto, že kamionům trvá déle, než se rozjedou, a také aby jich projelo víc zúžením vozovky,“ vysvětlil Král.

Král i Hnilička apelují na řidiče, aby s komplikacemi a stáním počítali. „Je to pro dobro věci,“ dodal Král.

Ve čtvrtek po 15. hodině uvízla v tamní koloně vozidel také Hradišťanka Věra Ledvinová, která do Bánova přijela od Nezdenic a mířila na Uherský Brod. „Vůbec jsem netušila, co tam na mě čeká. Pravda je, že provoz řídili v tu dobu policisté, ale stejně jsem tam mezi kamiony ztvrdla téměř půl hodiny. Příště se tomuto úseku určitě vyhnu,“ přiznala se ještě rozčílená řidička.

Stavba čtyř a půl kilometru dlouhého obchvatu, který má přijít na přibližně půl miliardy korun, začala na konci roku 2009 a dokončená by měla být v první polovině roku 2011.

Pavel Bohun, Jitka Cilečková