„Můžeme si tím trochu přivydělat a využije se tak volná plocha na vozech,“ uvedl výkonný ředitel společnosti ČSAD Vsetín Josef Růčka. Dodal, že zájem ze strany klientů není takový, jak by si představovali.

„Celoplošná reklama na autobuse na jeden rok u nás stojí v průměru asi padesát tisíc korun. Celkový výnos ze všech reklam na autobusech za rok je pak asi jeden a půl milionu korun, což nepokryje ani jedno procento našich nákladů,“ vysvětlil Růčka. Podotkl, že takový zisk tedy nemůže pomoci zabránit tomu, aby v době, kdy autobusem jezdí stále méně lidí a ceny pohonných hmot rychle stoupají, nedošlo ke zdražení jízdného.

„Můžu jen garantovat, že minimálně do 30. června zdražovat nebudeme,“ sdělil výkonný ředitel ČSAD. S tím, že každá koruna do rozpočtu je dobrá, souhlasí i vedení Krodos Kroměříž. Jim ale finance z reklam na vozech ceny jízdného udržet nepomohly. „Od 1. května jsme byli hospodářskou situací u nás donuceni po dvou letech zvýšit ceny za dopravu,“ povzdechl si ředitel společnosti Luděk Ferenc.

Dodal, že Krodos má na autobusech převážně menší reklamy. „Většinou jsou na zadních sklech. Cena takové reklamy se pohybuje v řádech tisíců korun, takže nás to nevytrhne,“ zmínil Ferenc. Podotkl, že kdyby měl někdo zájem o celoplošnou reklamu na některém z vozů, nebyl by problém domluvit se.

Pronájmem reklamní plochy si přivydělává i ČSAD Uherské Hradiště. „Přistoupili jsme i na celoplošnou reklamu s tím, že si vybíráme, co tam bude a co ne. Odmítáme například prezentovat na svých vozidlech hanlivě pojaté předvolební kampaně,“ zdůraznil dopravní náměstek společnosti Ivan Kallus.

S úsměvem dodal, že pokud se v naší republice ujme zvyk, že volby se budou chystat každého půl roku, jak je tomu teď, tak by se na reklamách pomalu dalo vydělat.

Dopravní společnost Housacar v tom má jasno. Žádné reklamy na svých vozech nechce, stejně prý nemohou účinně pomoci ke snížení jízdného. „Naše autobusy mají svůj nezaměnitelný design a my si na něm zakládáme. Nechceme jej ničím narušit. Zisk z uveřejnění reklam by stejně nebyl natolik velký, aby nám výrazně pomohl,“ vysvětlil provozní technik Housacaru Karel Housa mladší.

Roční zisky Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO) z reklam jsou sice několikanásobně vyšší než u ostatních dopravců, ani tam ale na ceny jízdného vliv nemají. „Je to složité. Prostředky, které získáme ročně na reklamách, se pohybují do deseti milionů korun,“ poznamenal ředitel DSZO Josef Kocháň.

Dodal, že tuto částku ale nemá podnik navíc. S její pomocí se pouze sníží doplatek prokazatelné ztráty společnosti. „V reálu to znamená, že čím víc si na reklamách vyděláme, tím míň pak dostaneme od našeho zřizovatele,“ vysvětlil Kocháň.

Podle ředitele zlínské reklamní agentury Matchball Jiřího Rozsypálka je zájem o reklamy na autobusech a trolejbusech opravdu velký. „Klienty ale často odradí přemrštěné ceny za pronájem plochy. Nejhorší je to v krajském městě Zlíně. Kdyby ceny reklamních ploch na prostředcích hromadné dopravy klesly, byl by zájem tak velký, že by byly polepené celé snad úplně všechny vozy,“ řekl Rozsypálek.