Jeden příklad za všechny autobusy projíždějící Sokolovskou ulicí ujedou v případě linek do a z Mařatic 1,3 km bez zastávky a v případě jarošovské linky dokonce až 1,8 km, což není běžné v žádném provozu hromadné dopravy zvláště když se přímo na trase vyskytují významné objekty jako zimní stadion, aquapark, kino, obchodní centrum, vysoké školy či rozsáhlý areál bývalých kasáren. Běžná vzdálenost mezi zastávkami přitom bývá v městské zástavbě zhruba 400 metrů.
„S dostupností kina a aquaparku je to bídné. Syn dochází pravidelně do kina na kroužek a má jen jednu možnost, tedy přijet MHD na autobusové nádraží a potom přes velkou křižovatku pěšky ke kinu. Nevím, proč tam logicky chybí zastávka", podivuje se Petr Gogola ze Štěpnic.
Nedostatek zastávek a velká vzdálenost mezi nimi není jediný paradox a neduh autobusové dopravy v Hradišti. Mezi další patří například to, že Hradiště je nejspíše jediné město v celé České republice nad 10 tisíc obyvatel, které nenabízí přímý přestup mezi městskou hromadnou dopravou (MHD) a železniční stanicí nebo nemá linky spojující jeden okraj města s druhým přes centrum. „Někdy potřebuji cestovat vlakem a dostat se ráno včas ze sídliště Štěpnice na vlakové nádraží není jen tak. Dá se dojít pěšky, ale pokud mám zavazadlo, pronese se. Rád bych měl možnost přijet autobusem přímo na nádraží," říká Gogola.
S nápady a plány, jak dopravní systém zlepšit tak, aby více vyhovoval potřebám obyvatel, nyní přichází místostarosta Stanislav Blaha, který na návrhu koncepce spolupracuje s expertem na problematiku MHD Janem Kolaříkem.
Málo zastávek a neexistující propojení s vlakovým nádražím
„Městská hromadná doprava v našem městě připomíná svou strukturou pavučinu, která má střed na autobusovém nádraží. V této pavučině jsou bohužel lapeni všichni cestující, pro které je současný stav značně omezující a nevýhodný. Pro zlepšení celého provozu je třeba co nejdříve vybudovat některé nové autobusové zastávky a změnit vedení autobusových linek," říká Blaha. Mezi další zásadní změny, které navrhuje, patří například zavedení tarifního jízdného či propojení MHD s vlaky Českých drah na souměstí. Se změnou placení jízdného souhlasí i Kolařík, hlavní představitel občanského sdružení MHDUH.cz Za lepší MHD v Uherském Hradišti, Starém Městě a Kunovicích, který se problematikou dlouhodobě zabývá. „Neexistence přestupních jízdenek je fakt, který od veřejné dopravy zbytečně odrazuje některé potenciální cestující. Bez čipové karty je totiž možné zakoupit jen jízdenky pro jednotlivou jízdu v ceně deset korun, a to pouze u řidiče," vysvětluje a uvádí příklad, který ilustruje absurditu tohoto způsobu placení.
„Například jízda ze sídliště Východ na sídliště Štěpnice a zpět s jedním přestupem stojí čtyřicet korun. Na druhou stranu se lze projet linkou z Uherského Hradiště přes Sady, Vésky, Míkovice a Kunovice zpět do Uherského Hradiště za deset korun, což je přitom kilometrově nesrovnatelné s výše uvedenou trasou."
Netransparentní způsob financování veřejné dopravy se musí změnit
A z jakého důvodu vedení města doposud neřešilo změny v autobusové dopravě? Na vině je nestandardní situace ohledně financování provozu autobusů. Již od roku 1998 Uherské Hradiště spolu se Starým Městem a Kunovicemi jako jediná města v Česku nefinancují MHD ze svého rozpočtu, ale provoz v tomto souměstí financuje kompletně Zlínský kraj, který tak také určuje parametry veřejné dopravy. Hradiště nicméně přispívá na provoz autobusů nemalou částkou. Tento netransparentní způsob financování veřejné dopravy navrhuje Blaha změnit.
„Pokud si budeme financovat autobusy sami, tak máme možnost taky vybrat si dopravce a optimalizovat síť spojů a mnohem pružněji reagovat na potřeby občanů," vysvětlil Blaha. „Na vlastní kůži zažívám fungování městské hromadné dopravy a myslím si, že v mnoha směrech lidem nevyhovuje. Máme málo víkendových spojů, některá místa, jako třeba Rybárny, nejsou vůbec obsluhována, a tak bych mohl pokračovat řadou chyb a nedostatků," dodal.
To, že si město bude MHD financovat samo, se podle Kolaříka nevylučuje s tarifní integrací s příměstskou dopravou jako doposud, stejně to funguje v řadě jiných měst.
Zlepšení fungování autobusů by podle místostarosty mělo přinést nejen vyšší komfort pro občany, ale také mít dopad na další významné skutečnosti, jako jsou snížení počtu aut v centru a s tím související nižší emise či dostupnost obchodů, úřadů či kulturních zařízení pro lidi, kteří jsou odkázáni na hromadnou dopravu.
V článku jsou použity informace z webu www.mhduh.cz
Autor: zpravodajové Deníku