Na druhou stranu doufá, že pokud kariérní řád napomůže zvyšování kvality učitelů (lepší sebevzdělávání), tak to pomůže celému školství, a tím celé společnosti.

Upřímně, jak jste spokojený se svým platem a prací ve škole?

Spokojený s platem nejsem, především proto, že je pro mě velmi složité s učitelským platem uživit mladou rodinu a zajistit jí alespoň trochu kvalitní životní úroveň.

Práce ve škole mě však baví, a to je hlavní důvod, proč ve školství zůstávám.

Pomůže zvýšení platu přilákat nové mladé kolegy? Třeba i muže, jejichž vzor chybí?

Jednoznačně. Vždyť nás končilo na vysoké škole ve skupině asi třicet a učí nás možná pět. Pro muže, kteří zakládají rodiny, je nástupní plat pod 20 tisíc značně demotivující.

Jak vnímáte a vaše okolí učitelskou profesi?

Já jako poslání. To je důvod, proč jsem šel na „pajdák" a učím. Mé okolí vnímá učitelskou profesi pozitivně, na druhou stranu se občas setkávám s negativním pohledem a narážkami na prázdniny, přestávky a podobně. Vesměs se ale domnívám, že veřejnost vnímá učitelskou profesi s respektem.

Vyšší platy učitelů nepřidají školství na prestiži

Slovácko – O deset procent by měly v příštím roce vzrůst platy učitelů, ale především pro ně začne platit nový kariérní řád, který kantory rozděluje do tří skupin. Do první kategorie spadají učitelé dva roky po škole, po uplynutí této doby postupují automaticky do další a zvýší se jim také plat. Právě tuto automatiku, kdy chybí motivace, kritizuje opoziční ODS. Navíc to podle nich nepomůže omlazení pedagogů.

Osobnosti ze Slovácka sice kvitují zvýšení platů, ale shodují se na tom, že zvýšení platů rozhodně nezvýší prestiž této profese.

„O penězích to není. Prestiž učitelské profese je nízká proto, že ve výchovně-vzdělávacím procesu jsou práva žáků nadřazována právům učitelů,“ poukázal publicista a spisovatel Jiří Jilík na jeden z problémů dnešní doby, s nímž se setkává snad každý pedagog.

Tuto oblast zná velmi dobře, protože jako učitel pracoval. Na bezpodmínečné postavení se za své dítě ukázal také hudebník Libor Plšek.

„Vždycky se ptám, je lepší věřit dítěti nebo dospělému, vystudovanému člověku?“ zamyslel se Libor Plšek.

Ředitel Slováckého divadla Michal Zetel přiznal, že se nepřestává divit tomu, jak dnes lidé postupují.

„Fascinuje mě ochota nás dospělých vynakládat obrovské výdaje za osobní růst, výživové poradce a trenéry, ale na ty, kteří pečují o růst našich dětí se zdráháme vynaložit odpovídající náklady,“ prozradil svůj názor na nízké platy ve školství ředitel hradišťské scény.

Prestiž školství není jen o platech, míní panelisté Deníku

Kroměřížsko – Hned několik osobností z Kroměřížska oslovených Deníkem pro účast v našem Panelu má se školstvím vlastní zkušenost: není proto divu, že otázka na platy učitelů a prestiž jejich profese přinesla zasvěcené odpovědi. Například ředitelka Knihovny Kroměřížska Šárka Kašpárková podobně jako jiní připomíná, že platy u žádné profese nezvýší prestiž. „Tu zvýší lidé, kteří v ní pracují," upozorňuje.

Bývalá kroměřížská starostka Daniela Hebnarová zase soudí, že finanční ohodnocení musí dál růst souběžně s důrazem na nový směr vzdělávacího obsahu. „Tak, abychom měli připravené generace na nové obory a měnící se podmínky ekonomiky, průmyslu a služeb," připomíná.

Svatava Ságnerová sama dlouhá léta učí v Holešově a k problému nabizí jednoduchou rovnici. „Podfinancované školství = nedostatečné platy učitelů, neexistující profesní komora pedagogů, nízká prestiž profese učitele, administrativní přetěžování ředitelů škol," shrnula.

Podle ředitelky holešovského centra TyMy Jarmily Vaclachové může být problém i v tom, kdo vůbec na pedagogické školy nastupuje. „Ten výběr funguje špatně, stejně i příprava na fakultách," říká. Ředitel Arcibiskupského gymnázia Jan Košárek pak upozorňuje, že na prestiž učitelské profese mají vliv třeba i rodiče. „Kolik jich dnes dovolí svým dětem nadávat na jejich učitele? Rodič věří jen dítěti, názor učitele nic neznamená," uzavírá.

Ve školství je málo mužů, prestiž profese je stále nízká

Valašsko – Nedostatečné ohodnocení, málo mužů v převážně ženských kolektivech, nízká prestiž. Tak vidí současnou situaci ve školství respondenti Auditu Deníku na Valašsku. Mezi názory deseti oslovených osobností převažuje ten, že ani plánované zvyšování platů a nový kariérní řád tuto situaci příliš nezlepší.

Platy učitelů by měly v příštím roce vzrůst o deset procent. Především ale začne platit nový kariérní řád, který kantory rozděluje do tří skupin. Do první kategorie spadají učitelé dva roky po škole, po uplynutí této doby postupují automaticky do další a zvýší se jim také plat.

Podle ředitelky Základní školy a dětského domova v Liptále Evy Žůrkové by ale zvýšení platů mělo být ještě vyšší.

„I když se během posledních let finanční situace pedagogů zlepšuje, stále se nedaří přilákat a udržet absolventy vysokých škol ve školství. O chybějících mužích v převážně ženských kolektivech ve školách už ani netřeba mluvit. A ani kariérní řád, obávám se, současnou situaci nezlepší," myslí si Eva Žůrková.

Podobného názoru je také ředitelka Masarykovy veřejné knihovny ve Vsetíně Helena Gajdušková. Podle jejích slov prozatím žádné opatření nevedlo k tomu, aby učitelské prostředí bylo genderově vyváženější. Tedy aby ve školství působilo více mužů – učitelů.

„Je to škoda. Až se podaří získat více mužů do školství, nejen na pozice ředitelů, bude možno hovořit i o zvýšení prestiže učitelské profese," je přesvědčená Gajdušková.

Vedoucí občanské poradny ve Vsetíně Soňa Zelíková si myslí, že nelze očekávat, že dlouhá léta degradace učitelské profese změní zvýšení platů a kariérní řád.

„Je však dobré, že se něco děje. Navýšení finančních prostředků pro tento obor ve vysokém školství je také nutností," tvrdí Soňa Zelíková.

Podle jednatele Spolku pro zachování valašských tradic Milana Marečka by ale neměla být prestiž učitelské profese postavená pouze na výši platu.

„Vzdělávat žáky a studenty má být posláním. A kariéra se má odvíjet podle schopností jedince, nikoliv podle vzdělání," domnívá se Milan Mareček.

Stačí dosavadní zvýšení učitelských platů a navržený kariérní řád ke zvýšení prestiže učitelské profese?

Odpovědi panelistů ze Slovácka

INDEX Zlínského kraje

O zvýšení učitelské prestiže je přesvědčena menšina panelistů Deníku ze Zlínského kraje

Bořek Žižlavský, 54 let, publicista a fotograf
NE. Jen bláhový by tomu uvěřil. Je třeba začít od piky – odpovědnou výchovou v rodině a jinde k respektu, autoritě i pokoře. V tomto jsem skeptický.

Zuzana Hoffmannová, 39 let, ředitelka Diakonie ČCE – střediska CESTA UH
NE. Není to jen o penězích. Neuzavírala bych např. debatu o možnosti zařazení učitelů mezi tzv. úřední osoby. Na druhou stranu je to i o osobnosti učitele, zda prestiž má či nemá. 

Ivo Frolec, 55 let, ředitel Slováckého muzea Uherské Hradiště a místostarosta UH
NE. Platy učitelů sice nejsou na dostatečné úrovni a měly by růst, ale prestiž této profese nespatřuji jen ve finančním ohodnocení. Mzdy vidím pouze jako podpůrný prostředek.

Pavel Chabičovský, 37 let, OSVČ - dětský bavič a moderátor, pořadatel kulturních akcí, majitel společnosti zastupující známé umělce a umělecké soubory
NE. Školství je dlouhodobě devastováno, ten řád a pár korun nezabrání přesunům vzdělanců do továren a zvyšování neúcty. Nutno ozdravit celý systém.

Radovan Jančář, 49 let, ředitel Knihovny BBB Uh. Hradiště
Snad ano, ale domnívám se, že finance jsou pouze jedním z dílčích aspektů prestiže jakékoli profese.

Jiří Jilík, 72 let, důchodce
NE. O tom to není. Prestiž učitelské profese je nízká proto, že ve výchovně-vzdělávacím procesu jsou práva žáků nadřazována právům učitelů.

Antonín Mach, 48 let, ředitel Klubu kultury v Uherském Hradišti
Ne. Toto je hlavně věcí morálních hodnot naší společnosti.

Libor Plšek, 41 let, hudebník
ANO i NE.Problém je zde hlavně ve společnosti, jenž profesi učitele svým chování znehodnocuje. Ve velkém případě rodiče např brání své děti proti názoru učitele a já se vždycky ptám – je lepší věřit dítěti nebo dospělému, vystudovanému člověku?

Jan Vorba, 36 let, ředitel základní školy
NE. Na prestiži učitelské profese se podílí celá řada dalších faktorů, platy jsou jen jedním z nich. Společnost bohužel nepovažuje kvalitní vzdělání za prioritu a málo si jej váží, to je třeba změnit.

Michal Zetel, 36 let, ředitel Slováckého divadla Uherské Hradiště

NE. Fascinuje mě ochota nás dospělých vynakládat obrovské výdaje za osobní růst a výživové poradce a trenéry, ale na ty, kteří pečují o růst našich dětí se zdráháme vynaložit odpovídající náklady.

SEZNAM VŠECH osobností ze Zlínského kraje účastnících se auditu Deníku najdete ZDE