Ta si inkriminovaného časového údaje všimla až po odchodu dealera. Odstoupit od smlouvy se jí proto nepodařilo ve stanovených čtrnácti dnech. Viní z toho především prodejce Tomáše Cigána. Ten se však od problému distancuje.

Žena se rozhodla zrušit smlouvu ihned po odchodu obchodního zástupce ze svého domu. Ten jí přislíbil, že se o stornování osobně postará. Slib ale podle seniorky nedodržel. „S manželkou jsme mu poté ještě několikrát volali, abychom se ujistili, že je smlouva opravdu zrušená. Stále nás ujišťoval, že ano. Potvrzení nám ovšem nedodal. Pro jistotu jsme kontaktovali i zákaznické centrum. Tam nás ale odkázali zpět na dealera,“ vzpomněl počátky potíží partner důchodkyně Antonín Šácha.

Chcete vyjádřit svůj názor? Hlasujte v anketě vpravo nebo se zapojte do diskuze pod článekem.

Žádost o zrušení manželé poslali pro jistotu také firmě Asseco, jejíž adresu našli ve smlouvě. Přestože podnikli všechny dostupné kroky a mobilní služby nevyužívali, po měsíci dorazil požadavek na jejich zaplacení. Účet Staroměšťané nezaplatili. Místo toho se na sklonku roku obrátili s reklamací na zákaznické oddělení T-Mobile.

„Tam si z nás ale také dělali blázny. Se společností jsme si vyměnili nejméně deset e-mailů. Skoro každý zaměstnanec nám řekl, že věc předal na kompetentní místa. Nic se ale nedělo,“ dodal Šácha.

Mezitím obchodní zástupce údajně dál ujišťoval o zrušení smlouvy. Požadované písemné potvrzení ale manželům i přes příslib nikdy nedodal. Od problému se navíc v rozhovoru s redaktorem Slováckého deníku distancoval. „Zabývám se aktivacemi, ne deaktivacemi. Smlouvu sice můžu stornovat u sebe v počítači, to ale nestačí. Dotyčný musí všechny doklady poslat ještě přímo na T-Mobile. Zrušení smlouvy jsem tedy nikomu určitě nepřislíbil,“ argumentoval Tomáš Cigán, který si paní Šáchovou už prý ani nepamatuje.

Zrušit smlouvu se manželskému páru nakonec podařilo až po třech měsících od jejího uzavření. Napomohla tomu až komunikace redaktora s tiskovým centrem T-Mobile. Hned následující den po navázání kontaktu s mluvčí Martinou Kemrovou totiž pracovníci společnosti sepsali oficiální oznámení o zrušení smlouvy. To zaslali koncem února manželům do Starého Města.

„I když je to nestandardní, smlouvu jsme se rozhodli zrušit. Zohlednili jsme popisované okolnosti uzavření smluvního vztahu a přihlédli jsme k tomu, že paní Šáchová nikdy našich služeb nevyužila. Nic tedy platit nebude,“ ubezpečila Kemrová.

Nevhodnými praktikami dealera se podle ní bude společnost dále zabývat. V nejbližší době chce T-Mobile také zavést speciální opatření, která by měla pochybné postupy svých zástupců eliminovat. „Uvědomujeme si, že pozitivní vztah i potenciálních zákazníků k naší společnosti je velmi důležitý. Proto jsme paní Šáchové vyšli vstříc, i když už na to neměla nárok,“ poznamenala mluvčí. Nepozornost při uzavírání smluv se podle Jana Mišurce z tiskového oddělení Sdružení obrany spotřebitelů může vymstít i dalším lidem. Nabídky mobilních operátorů jsou podle něj dnes velmi ožehavé.

„Lidé se nechají zlákat například telefonem zdarma a nepřečtou si pozorně smlouvu. Její dodatky jsou navíc mnohdy psány tak drobným písmem, že jej ti starší nemusejí ani přečíst. Zmiňovaný případ se dá těžko objektivně posoudit, ale už jen to, že dealer paní Šáchovou neupozornil na časový limit smlouvy, je samo o sobě velmi neseriózní a neférové,“ upozornil Mišurec, podle kterého je v podobných případech nejdůležitější vytrvalost poškozených při domáhání se nápravy.

Rady Sdružení obrany spotřebitelů

Jak předejít problémům se smlouvami:
- dát si pozor na uzavírání smluv na akcích, v obchodech či na ulici
- důkladně si smlouvu pročíst
- poradit se nejlépe se známým, který danou smlouvu v minulosti uzavřel
Jak napravit svou nepozornost:
- co nejdříve kontaktovat prodávajícího
- domluvit jasné podmínky nápravy
- vytrvat ve svých požadavcích