Matematika
První příklad
Na obrázku je rovnoramenný trojúhelník ABC se základnou AB o délce 300 cm. Bod D dělí úsečku AB v poměru 1 : 2 a bod E dělí úsečku AC v poměru 1 : 2. Vzdálenost základny AB od bodu C je 360 cm. Vypočtěte, jak dlouhá je úsečka DE.
close info Zdroj: Deník zoom_in
Matematika
První příklad - řešení
Správná odpověď: 130 cm
Jak na to:
Jsou-li zadány poměry 1 : 2, pak úsečka AD tvoří ⅓ úsečky AB a úsečka AE tvoří ⅓ úsečky AB (úsečka AB je tvořena 3 stejnými díly AD, kdy 1 díl odpovídá vzdálenosti AB, další 2 díly pak vzdálenosti DB).
Z úvah o podobnosti trojúhelníků a poměru vzdálenosti v zadání vyplývá, že výška trojúhelníku ADE je rovna ⅓ výšky trojúhelníku ABC:
- v = 360 : 3 = 120
Stejně tak délka strany AD je rovna ⅓ délky strany AB:
- /AD/ = 300 : 3 = 100
Nyní s pomocí Pythagorovy věty můžeme spočítat délku strany DE:
- /DE/2 = 1202 + (½ ⋅ /AD/)2
- /DE/2 = 14 400 + 502
- /DE/2 = 16 900
- /DE/ = 130
Mohli bychom také s pomocí Pythagorovy věty spočítat délku strany BC (390 cm) a pak na základě podobnosti trojúhelníků určit délku DE jako ⅓ délky strany BC.
Matematika
Druhý příklad
Taxislužba Anděl si účtuje nástupní sazbu 51 Kč a poté 26 Kč za každý ujetý kilometr. Taxislužba Bert má nástupní sazbu jen 25 Kč, ale za každý kilometr cestující zaplatí 30 Kč. Taxametry měří délku jízdy v metrech, takže účtují úměrně cenu i za necelé kilometry. Určete, při jakých délkách jízdy je finančně výhodnější využít taxislužby Anděl.
Matematika
Druhý příklad - řešení
Správná odpověď: 6,5 km
Jak na to:
51 + 26x < 25 + 30x
26 < 4x
x > 6,5
Pro všechny vzdálenosti větší než 6,5 km se vyplatí taxi Anděl.
Matematika
Třetí příklad
Laborant smíchal 2 dl 15% roztoku a 1,5 dl 20% roztoku. Jaký objem 30% roztoku musí do této směsi laborant ještě přidat, aby získal 25% roztok?
Matematika
Třetí příklad - řešení
Správná odpověď: 5,5 dcl
Jak na to:
Neznámý objem označíme x. Koncentrace zapíšeme do rovnice desetinným číslem, např. 30 % = 0,3. Potřebujeme sečíst objem látky v prvním roztoku (2 ⋅ 0,15) s objemem látky ve druhém roztoku (1,5 ⋅ 0,2) a objemem 3. roztoku (x ⋅ 0,3). To zároveň představuje stejný objem o výsledné koncentraci 25 %.
Počítáme tedy rovnici:
- 2⋅0,15 + 1,5⋅0,2 + x ⋅ 0,3 = (2 + 1,5 + x) ⋅ 0,25
- 0,3 + 0,3 + 0,3x = (3,5 + x)⋅0,25
- 0,6 + 0,3x = 0,875 + 0,25x
- 0,05x = 0,275
- x = 0,275 : 0,05
-
x = 5,5
Laborant musí přidat 5,5 dl 30% roztoku.
Matematika
Čtvrtý příklad
Vypočtěte a výsledek vyjádřete celým číslem nebo zlomkem v základním tvaru.
close info Zdroj: Deník zoom_in
Matematika
Čtvrtý příklad - řešení
Správná odpověď: -⅛
Jak na to:
close info Zdroj: Deník zoom_in
Matematika
Tahák z matiky
close info Zdroj: Deník zoom_in
Český jazyk
První příklad
Přiřaďte k vedlejším větám zvýrazněným v jednotlivých souvětích jejich příslušný druh. (Každou možnost z nabídky můžete přiřadit jen jednou.)
1. Máme rádi pověsti, protože nám oživují historii.
2. Větší děti už nevěřily, že pověst byla pravdivá.
3. V příběhu se vypráví, že malí skřítkové lidem pomáhali.
A) podmětná
B) předmětná
C) doplňková
D) příslovečná časová
E) příslovečná příčinná
Český jazyk
První příklad - řešení
Správné odpovědi:
- 1E (Máme rádi pověsti, protože nám oživují historii. / příslovečná časová)
- 2B (Větší děti už nevěřily, že pověst byla pravdivá. / předmětná)
- 3A (V příběhu se vypráví, že malí skřítkové lidem pomáhali. / podmětná)
Vysvětlení:
Na vedlejší větu v prvním souvětí se zeptáme: Proč máme rádi pověsti? Odpovíme: Protože nám oživují historii. Příslovcem proč se ptáme na věty vedlejší příslovečné příčinné.
Na vedlejší větu ve druhém souvětí se zeptáme: Komu/čemu větší děti už nevěřily? Odpovíme: Že pověst byla pravdivá. Pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu se ptáme na vedlejší věty předmětné.
Na vedlejší větu ve třetím souvětí se zeptáme: Kdo/co se v příběhu vypráví? Odpovíme: Že malí skřítkové lidem pomáhali. Pádovou otázkou prvního pádu se ptáme na vedlejší věty podmětné.
Český jazyk
Druhý příklad
Přečte si výchozí text a rozhodněte o každém z následujících tvrzení v tučně zvýrazněném souvětí, zda je pravdivé, nebo ne.
Fiorella nebyla vůbec tak klidná a sebejistá, jak se stavěla před svými přáteli. Věděla, že má pravdu a její hypotéza je správná, jenže dokázat ji bylo skoro nemožné. Jedinou její nadějí byl vrtkavý a stárnoucí císař Rudolf. Musely by se však stát hned dva zázraky. Tím prvním bylo, aby byl císař ochotný se jednání soudu s alchymistou Giovannim da Ponte zúčastnit, a tím druhým, aby byl v dobrém rozmaru. Proto se navzdory původnímu plánu rozhodla, že tentokrát nepůjde na Pražský hrad za učedníka, ale sama za sebe.
Oblékla se do svých nejlepších šatů s nádhernou suknicí. Pečlivě si upravila paruku se zlatými vlasy, s nelibostí si všimla, že začíná vypadat zašle. Tím spíše ji byla ochotná oželet. Na hlavu si posadila věneček, který rychle uvila z polního kvítí. Pod něj ukryla malou baňku se speciální substancí. Pak vytáhla z truhlice listinu v červeném pouzdře a s bušícím srdcem se vypravila do paláce.
Měla štěstí, komořího Bořitu z Martinic zastihla v kanceláři. Neměla toho muže ráda. Byl komisní, ctižádostivý a oddaný stoupenec španělské strany. Navzdory tomu s ním vycházela velmi dobře, neboť nedávno mu její otec na oslavu Bořitova sňatku uspořádal na zámku ve Smečně nádherný ohňostroj.
„Nepřipadá v úvahu," oznámil nekompromisně, když ho požádala, zda by mohla ještě dnes ztratit pár slov s císařem.
„Ale já mám glejt," nedala se vystrnadit. „Jeho Milost mi sama dala výsadu, až budu někdy opravdu potřebovat, že mne okamžitě přijme."
Bez zbytečného vysvětlování mu podala červené pouzdro, v němž měla onen list ukrytý. To byla její odměna za pomoc, kterou kdysi císaři se svým Bratrstvem prokázala.
Český jazyk
Třetí příklad
Výchozí text je stejný jako v předchozí úloze. Rozhodněte, které z následujících tvrzení je v souladu s informacemi obsaženými ve výchozím textu.
Fiorella nebyla vůbec tak klidná a sebejistá, jak se stavěla před svými přáteli. Věděla, že má pravdu a její hypotéza je správná, jenže dokázat ji bylo skoro nemožné. Jedinou její nadějí byl vrtkavý a stárnoucí císař Rudolf. Musely by se však stát hned dva zázraky. Tím prvním bylo, aby byl císař ochotný se jednání soudu s alchymistou Giovannim da Ponte zúčastnit, a tím druhým, aby byl v dobrém rozmaru. Proto se navzdory původnímu plánu rozhodla, že tentokrát nepůjde na Pražský hrad za učedníka, ale sama za sebe.
Oblékla se do svých nejlepších šatů s nádhernou suknicí. Pečlivě si upravila paruku se zlatými vlasy, s nelibostí si všimla, že začíná vypadat zašle. Tím spíše ji byla ochotná oželet. Na hlavu si posadila věneček, který rychle uvila z polního kvítí. Pod něj ukryla malou baňku se speciální substancí. Pak vytáhla z truhlice listinu v červeném pouzdře a s bušícím srdcem se vypravila do paláce.
Měla štěstí, komořího Bořitu z Martinic zastihla v kanceláři. Neměla toho muže ráda. Byl komisní, ctižádostivý a oddaný stoupenec španělské strany. Navzdory tomu s ním vycházela velmi dobře, neboť nedávno mu její otec na oslavu Bořitova sňatku uspořádal na zámku ve Smečně nádherný ohňostroj.
„Nepřipadá v úvahu," oznámil nekompromisně, když ho požádala, zda by mohla ještě dnes ztratit pár slov s císařem.
„Ale já mám glejt," nedala se vystrnadit. „Jeho Milost mi sama dala výsadu, až budu někdy opravdu potřebovat, že mne okamžitě přijme."
Bez zbytečného vysvětlování mu podala červené pouzdro, v němž měla onen list ukrytý. To byla její odměna za pomoc, kterou kdysi císaři se svým Bratrstvem prokázala.
A) Fiorella si k císaři vzala doporučující listinu, věneček a prázdnou lahvičku.
B) Fiorellin otec byl pověřen organizováním svatby komořího Bořity z Martinic.
C) Na Fiorellinu žádost o rozhovor s císařem reagoval komoří nejasně a váhavě.
D) Fiorella pociťovala nejistotu, protože nedokázala odhadnout, jestli se jí plán vydaří.
Český jazyk
Třetí příklad - řešení
Správná odpověď: D (Na Fiorellinu žádost o rozhovor s císařem reagoval komoří nejasně a váhavě.)
Vysvětlení:
Tvrzení A: Výčet předmětů sice souhlasí, ale lahvička nebyla prázdná. (Pod něj ukryla malou baňku se speciální substancí.)
Tvrzení B: Fiorellin otec komořímu uspořádal ohňostroj na oslavu svatby. O organizaci obřadu v textu však zmínka není.
Tvrzení C: Komoří Fiorellu nekompromisně odmítl.
Tvrzení D: Nejistotu Fiorelly popisuje první odstavec výchozího textu.
Český jazyk
Čtvrtý příklad
Výchozí text je stejný jako v předchozí úloze. Kolik postav se prokazatelně účastní jednání v kanceláři?
Fiorella nebyla vůbec tak klidná a sebejistá, jak se stavěla před svými přáteli. Věděla, že má pravdu a její hypotéza je správná, jenže dokázat ji bylo skoro nemožné. Jedinou její nadějí byl vrtkavý a stárnoucí císař Rudolf. Musely by se však stát hned dva zázraky. Tím prvním bylo, aby byl císař ochotný se jednání soudu s alchymistou Giovannim da Ponte zúčastnit, a tím druhým, aby byl v dobrém rozmaru. Proto se navzdory původnímu plánu rozhodla, že tentokrát nepůjde na Pražský hrad za učedníka, ale sama za sebe.
Oblékla se do svých nejlepších šatů s nádhernou suknicí. Pečlivě si upravila paruku se zlatými vlasy, s nelibostí si všimla, že začíná vypadat zašle. Tím spíše ji byla ochotná oželet. Na hlavu si posadila věneček, který rychle uvila z polního kvítí. Pod něj ukryla malou baňku se speciální substancí. Pak vytáhla z truhlice listinu v červeném pouzdře a s bušícím srdcem se vypravila do paláce.
Měla štěstí, komořího Bořitu z Martinic zastihla v kanceláři. Neměla toho muže ráda. Byl komisní, ctižádostivý a oddaný stoupenec španělské strany. Navzdory tomu s ním vycházela velmi dobře, neboť nedávno mu její otec na oslavu Bořitova sňatku uspořádal na zámku ve Smečně nádherný ohňostroj.
„Nepřipadá v úvahu," oznámil nekompromisně, když ho požádala, zda by mohla ještě dnes ztratit pár slov s císařem.
„Ale já mám glejt," nedala se vystrnadit. „Jeho Milost mi sama dala výsadu, až budu někdy opravdu potřebovat, že mne okamžitě přijme."
Bez zbytečného vysvětlování mu podala červené pouzdro, v němž měla onen list ukrytý. To byla její odměna za pomoc, kterou kdysi císaři se svým Bratrstvem prokázala.
Český jazyk
Čtvrtý příklad - řešení
Správná odpověď: 2
Vysvětlení:
Když Fiorella přišla do kanceláře, byl tam komoří Bořita z Martinic. S ním Fiorella vyjednávala o tom, aby se dostala k císaři. Nikdo další se jejich jednání neúčastnil.
Český jazyk
Tahák z češtiny
Dohromady, nebo zvlášť?
- Ať již nás hromadná doprava veze doprava nebo doleva, vždy píšeme dohromady.
- málokdo, máloco, málokde, málokdy
- na shledanou, na viděnou, na slyšenou píšeme vždy na dvě části.
- když tak, beze zbytku, na rozdíl, sem tam, ode všeho zlého
Krátce, nebo dlouze?
- balicí papír x linka balící zboží
- hasicí přístroj x muž hasící oheň
Pomůcka: je to někdo / něco právě teď něco dělající? Potom píšeme í.
- tchyně (stejně jako žákyně, vědkyně, umělkyně aj.)
- hypotéka x hypoteční
- výjimka (stejně jaký výhybka, výšivka aj.) x vyjímat se
T, nebo D?
- standardní (nikoliv standartní)
- besídka (jako besedovat)
- vzdát hold (poctu) x holt měl smůlu (prostě)
- svatba (jako svatebčané)
- dětský (patří dětem)
- sladký (jako osladit)
- podpatek (nachází se pod patou)
- plot x plod (natřít plot x jablko je plod jabloně)
Celý test si můžete také vytisknout a zkusit si vyplnit kdykoliv. Verzi ke stažení najdete ZDE.
Otestujte své znalosti v aplikaci Aimos
Přijímačky s Deníkem: V aplikaci Aimos si každý může otestovat své znalosti a na základě výsledků se pak zaměřit na to, v čem má nedostatky. Aplikace také umožňuje vyhledat konkrétní základní školu a tu propojit s preferovanými středními školami. Po vyplnění vstupního testu bude uživateli vytvořen individuální vzdělávací plán, který bude přizpůsoben na doplnění znalostí potřebných k úspěšnému přijetí na vybranou střední školu. Aplikace je dostupná na adrese www.aimos.cz.