Díky prázdným silnicím se zvyšuje průměrná rychlost vozidel i o víc než 20 kilometrů za hodinu, což je jistě pozitivní, ale na druhou stranu také často polevuje pozornost řidičů. Ti v pěkném a slunečném počasí podlehnou falešnému pocitu, že mají vše pod kontrolou, nemůže se nic stát a neodolají pokušení pořádně šlápnout na plynový pedál.

Mezi příznaky onemocnění patří suchý kašel, dušnost, únava a horečka.
Desatero k bezpečnějšímu cestování: jaký odstup v MHD dodržovat, fungují taxi?

Pandemie snižuje počty vozidel na silnicích.
Dodržujme pravidla provozu a nesnižujme svou pozornost.
Případné nehody zbytečně zaměstnají složky IZS.

„Minimální provoz také může vést k tomu, že se řidiči kromě řízení budou věnovat i jiným činnostem, telefonování, čtení či psaní zpráv. To však může být velmi ošidné, snadno může dojít k neštěstí,“ varuje Roman Budský, předseda expertní rady Platforma VIZE 0, která se zabývá bezpečností v dopravě.

„Takové dopravní nehody pak zbytečně zaměstnávají policisty, zdravotníky a hasiče,“ dodal Roman Budský.

Zranění lidé často vyžadují náročnou a dlouhodobou péči celého zdravotního systému. Bohužel v době, kdy jsou celý integrovaný záchranný systém i zdravotnictví vystaveny enormní zatěžkávací zkoušce v souvislosti s probíhající celosvětovou koronavirovou pandemií.

Prázdné ulice Prahy a lidé s rouškami 18. března 2020. Slečny se snaží aktivovat koloběžku, Václavské náměstí.
Víkend v karanténě: u mnoha aktivit platí nařízení. Co se smí a nesmí?

„Péče o jednoho zraněného v důsledku dopravní nehody často zaměstná až desítky zdravotníků. Vážně zranění pak vyžadují náročnou dlouhodobou nemocniční péči. Zbytečně blokují kapacitu zdravotníků i nemocniční lůžka, které aktuálně mohou mít jiné využití. Zaručenou prevencí vzniku takových nehod je dodržovat příslušná pravidla a také počítat s možnými chybami druhých. Silnice je společenské prostředí, kde se obrazně řečeno dnes a denně setkáváme všichni. Víc něž kdy jindy bychom teď měli dodržovat základní zásady slušného chování a ohleduplnosti,“ uzavřel Roman Budský.

Zásady bezpečnosti chování na silnicích

Jak se chovat na silnicíchZdroj: Vize 0

Odstup
Tak jako dodržujeme odstup dva metry mezi sebou z důvodu eliminace rizika nákazy, dodržujme i bezpečný odstup mezi vozidly. Pamatujme na pravidlo dvou sekund.

Pozor na děti
Ve školách se neučí. Řada malých dětí se tak bude přes den pohybovat po silnicích bez doprovodu svých rodičů. Je třeba jim připomenout zásady bezpečného chování v silničním provozu, ovšem i řidiči musí s jejich zvýšenou přítomností počítat.

Rychlost
Menší provoz svádí k rychlejší jízdě. Dbejme za každé situace na dodržování rychlostních limitů.

David Zahumenský.
Advokát z Brna chce zrušit nouzový stav. Vláda ho vyhlásila protizákonně, říká

Únava
V současné krizové situaci je řada řidičů nákladních automobilů a dodávek přetížená, zásobování je prioritou. Prioritou ale musí zůstat i jejich bezpečná jízda, aby svůj náklad v pořádku dovezli do cíle. Je potřeba dodržovat povinné přestávky a předcházet únavě a mikrospánku.

Předvídavost
Lidé se ocitli v situaci, která tu ještě nebyla, řeší řadu nenadálých problémů a situací. Počítejme s možnými chybami druhých. Nejen motoristů, ale i chodců a cyklistů.

Záchranářská ulička
V případě, že vznikají kolony pomalu jedoucích či dokonce stojících vozidel, pamatujme na umožnění průjezdu zdravotnických, policejních a hasičských vozidel. To platí nejen na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla.

Koronavirus: Jak se pozná? Kam volat? Co dělat?
Důležité kontakty ke koronaviru

Záznam o nehodě
Když už se nehoda stane, zachovejme chladnou hlavu a posuďme, zda je potřeba ve všech případech volat Policii ČR. U menších nehod bez zranění stačí pečlivě vyplnit evropský formulář Záznam o nehodě a nezatěžovat tak policisty výjezdem k nehodě. Řádně vyplněný formulář je nezbytným podkladem pro pojišťovnu.

Koronavirus v ČeskuZdroj: Deník