Mezi nejprodávanější výrobky z volně prodejných léků se podle IQVIA řadily vitamíny, minerály a nutriční suplementy, které dosáhly celkových prodejů 3,5 miliardy korun a roční nárůst u nich činil 41 procent.
Naopak tradičně silná kategorie léků na nachlazení, kašel a respirační potíže i přes počáteční zvýšený zájem v prvním čtvrtletí, kdy se lidé chtěli těmito produkty předzásobit, v meziročním srovnání klesla o 11 procent a činila 3,5 miliardy korun, uvedla IQVIA. Na 3,5 miliardy korun dosáhly i prodeje ve třetí velké kategorii - léků na bolest, které podle IQVIA meziročně vzrostly o osm procent.
Turbulentní vývoj trhu
"Český farmaceutický trh v roce 2020 prošel velmi turbulentním vývojem vzhledem k důsledkům pandemie covid-19, jež měla na trh s léky největší dopad ve druhém a čtvrtém čtvrtletí. Ve druhém kvartálu jsme pozorovali efekt předzásobení volně prodejnými léky a díky tomu také rekordní prodeje," řekl generální ředitel IQVIA pro Českou republiku a Slovensko Martin Šlégl.
U některých volně prodejných produktů podle něj krátkodobě poptávka vzrostla i o stovky procent. "Nicméně poté přišlo výrazné ochlazení prodejů v tomto segmentu, kdy protipandemická opatření měla dopad například i na poptávku po přípravcích na kašel a nachlazení," uvedl Šlégl. Podobný vývoj podle něj měly také prodeje léků na předpis.
"S tím rozdílem, že krátkodobý propad byl způsoben oddálením návštěvy lékaře či její úplné zrušení během první vlny pandemie. S nástupem druhé vlny mělo podobný vývoj čtvrté čtvrtletí, ale již s menšími propady prodejů," řekl Šlégl.
Nárůst on-line prodeje
Specialista na inovace IQVIA Ondřej Sýkora doplnil, že během pandemie došlo ke značnému nárůstu využívání telemedicíny a zvýšení internetových prodejů volně prodejných léků a produktů pro zdravotní péči. "Do budoucna očekáváme, že tento trend bude pokračovat. Míra růstu však z velké části závisí na dalším vývoji pandemie," dodal.
Mezi nejsilnější segmenty kategorie on-line patří podle IQVIA opět vitaminy, minerály a nutriční suplementy, léky na bolest a kosmetické výrobky pro ženy. Analytická společnost uvedla, že vůbec nejvyšší nárůst on-line prodejů byl v kategorii léků na nachlazení, kašel a respirační potíže, jež vzrostla o 109 procent na 209 milionů korun.