Tak nějak mohlo vypadat sváteční menu našich babiček. Znovu vzkřísit skoro zapomenutá regionální jídla se rozhodli v luxusním luhačovickém hotelu Augustiniánský dům.

K jednomu stolu tak v pátek odpoledne zasedly hned dvě gurmánské komise – jedna byla složená z odborníků a druhá z novinářů. Společně jídla degustovali a také ohodnotili.

„Některá z nich se objeví na jídelníčku našeho hotelu,“ slíbil ředitel Augustiniánského domu Roman Taťák.

Šéfkuchař hotelu a zároveň autor všech degustovaných pokrmů Peter Baboľ sbíral kulinářskou inspiraci od starých kuchařek na moravskoslovenském pomezí, musel však přidat i řádnou dávku svého kulinářského umu. Připravit některé pokrmy přesně tak, jak to dělali naši předci, však neumožňuje třeba ani naše legislativa.

„Některé tradiční pokrmy se dělaly třeba několik dnů, to však podle dnešních pravidel není možné. I tak jsme však některé z těchto pokrmů připravovaly mnoho hodin,“ poznamenal šéfkuchař, který vařil a slovenských kolibách i ve vyhlášených pražských hotelech.

Cílem akce pojmenované Jak chutná Zlínsko je přitáhnout české i zahraniční turisty do Zlínského kraje.

„Chtěli bychom změnit fakt, že pětašedesát procent turistů jedoucích do naší země míří jen do Prahy. Dostat starou moravskou gastronomii do jídelních lístků, je velkou šancí regionu.

Třeba ve Francii či Itálii na to už dávno přišli. Zatímco nabídka lyžování či cykloturistiky je sezónní, tak kulinářská nabídka je celoroční. Také je velký rozdíl mezi investicemi do vybudování sjezdovky a zaměřením jídelníčku na tradiční pokrmy,“ vysvětlil člen poroty Tomio Okamura.

Změnit je však třeba podle hoteliérů už samotné vnímání Luhačovic.

„Lidé často chápou Luhačovice jako lázně. A do lázní jezdí někdo, kdo je nemocný. To však už dávno není pravda. My v Augustiniánském domě se snažíme nabídnout lidem místo k relaxaci, aktivnímu odpočinku i dát gurmánský zážitek,“ tvrdí Roman Taťák.